2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 1 of 22

Facing the Threat Posed by Iranian Regime | Daily Press Briefing | Other News...

SEARCHY [6o]

Subject Index

Home Issues & Press Travel & Business Youth & Education About State Department

Belarus

Country Reports on Human Rights Practices - 2005
Released by the Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor
March 8, 2006

Under its constitution, Belarus is a republic with a directly elected president and a bicameral National Assembly (parliament). The country
had a population of just under 10 million. President Aleksandr Lukashenko, first elected in 1994, systematically undermined the country's
democratic institutions and concentrated power in the executive branch through flawed referenda, manipulated elections, and undemocratic
laws and regulations. Parliamentary elections and a referendum that removed term limits on the presidency in October 2004 failed to meet
international standards. The civilian authorities generally maintained effective control of the security forces; members of the security forces
committed numerous human rights abuses.

The government's human rights record remained very poor and worsened in some areas with the government continuing to commit
numerous serious abuses. The following human rights problems were reported:

e denial of citizens' right to change their government through a transparent democratic process

e government failure to account for the disappearance of opposition political figures and a journalist and denial of official involvement in
those disappearances

e abuse and occasional torture of prisoners and detainees

e prison overcrowding

e arbitrary arrest and detention of citizens for political reasons

e lack of judicial independence

e imprisonment of citizens for criticizing officials or participating in public demonstrations

e government seizure of leaflets, newspapers, and bulletins from members of civil society

e government closure of several independent newspapers and interference in the operation of others

e massive government fines on independent papers, usually for alleged slander

e security service interference in citizens' right to assemble peacefully and use of force to disperse peaceful protesters

e deregistration and harassment of nongovernmental organizations (NGOSs)

e deregistration of churches

e government restriction of citizens' ability to travel abroad freely

e government suppression of opposition political groups through judicial and extrajudicial measures

e domestic violence against women and children

e trafficking of women and girls

e official and societal discrimination against the Romani community

e government interference in the internal affairs of ethnic minority organizations

e official and societal discrimination against homosexuals

e government harassment of independent unions and their members

RESPECT FOR HUMAN RIGHTS

Section 1 Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:
a. Arbitrary or Unlawful Deprivation of Life

There were no confirmed reports that the government or its agents committed any politically motivated killings; however, at least two persons
died in police custody under unexplained circumstances, while unknown persons tortured and killed another at a time when the government
was denouncing her NGO, and a journalist died under unexplained circumstances.

On January 7, police detained 18-year-old Maxim Mois for urinating in public. He died the same day under unexplained circumstances at a
government detoxification facility. When family members went to collect his body, they reported his arms and legs were tied.

On June 20, 68-year-old Jozefa Waraksa was tortured and killed in the village of Rakov. Her tongue was split lengthwise before she was
killed. Waraksa was a local leader in the Union of Belarusian Poles; she was killed during a period in which the government was loudly
denouncing the organization and attacking it in the state media (see section 2.b.). Police charged a local resident, A.S. Pototskiy, with
murdering her while drunk, and a court sentenced Pototskiy to 15 years in prison.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 2 of 22

In August Vasiliy Shevelenko was killed in a government detoxification facility in Svetlogorsk. His father claimed Shevelenko was beaten on
the head and neck and that his nose was broken and his arms bruised. Authorities initiated a criminal case against an employee of the
facility for abusing his authority in connection with the killing; authorities had not completed the investigation at year's end.

On October 18, independent journalist Vasily Grodnikov was found dead in his apartment in unexplained circumstances. Authorities ruled
that no crime had been committed (see section 2.a.).

Authorities reportedly blocked investigations into the killing of several servicemen by unknown persons.
b. Disappearance
There were no confirmed reports of politically motivated disappearances during the year.

On April 7, authorities announced they reopened the investigation into the disappearance and presumed killing of television journalist
Dmitryy Zavadskiy in 2000. However, the government did not make a serious effort to solve the case.Credible evidence indicated that
government agents may have killed Zavadskiy for his reporting that government officials may have aided Chechen separatists. In August
President Lukashenko granted the order of For Service to the Motherland to Colonel Dmitry Pavlichenko, named in a Parliamentary
Assembly of the Council of Europe report as having played a key role in the disappearances.

On April 14, the UN Commission for Human Rights (UNCHR) approved its third resolution on human rights in the country, urging the
government to conduct an impatrtial investigation into the disappearances of Zavadkiy, opposition figures Yury Zakharenko and Viktor
Gonchar in 1999, and businessman Anatoliy Krasovskiy in 1999. The report recommended the suspension of those senior officials
suspected of involvement. The UNCHR also extended the mandate of its special rapporteur to examine the country's human rights
performance (see section 4).

c. Torture and Other Cruel, Inhuman, or Degrading Treatment or Punishment
The law prohibits such practices; however, police and prison guards on occasion beat detainees and prisoners.

On March 11, a police officer in Orsha seriously beat Vasiliy Sinkovsky, detained on suspicion of theft, breaking four of his ribs and piercing a
lung. Criminal charges were filed against the officer for abusing his authority.

At his May 31 trial, opposition party leader Nikolay Statkevich claimed that, after his arrest, he was placed in a cell with a prisoner suffering
from dysentery (see section 1.e.). He also complained that authorities did not provide him food for the first day of his detention.

Mogilev police detained youth Zubr activist Evegeniy Suvorov without charge on August 28. Suvorov complained that his hands and feet
were shackled behind him and he was held overnight and bent backwards in the "swallow" stress position. Suvorov had previously been
arrested for distributing independent newspapers.

There were no reports of police coercing confessions through beatings or psychological pressure during the year.

Police and plainclothes officers occasionally beat individuals while arresting them or holding them in detention for organizing or participating
in public demonstrations (see section 2.b.). In October 2004 police used truncheons and other force to break up a protest following the
constitutional referendum and arrested at least 150 protesters. Police severely beat United Civic Party (UCP) leader Anatolyy Lebedko and a
journalist.

There were credible reports that, in March, authorities allowed imprisoned opposition activist Mikhail Marinich to remain in his prison bed for
three days after suffering a stroke before providing him medical treatment (see section 1.d.).

Credible reports indicated that police and prison officials continued to mistreat and torture prisoners. Reports from the Mozyr prison in
particular claimed that beatings and mistreatment were common practices. Additionally, human rights groups reported prisoners did not
receive adequate food, sufficiently warm clothing in winter, and were often denied a bed. As a result, tuberculosis, pneumonia and other
diseases were widespread.

On March 14, guards at the Mozyr prison severely beat prisoner Ramazan Mamedbekov, reportedly on orders from warden Yury
Zborovskoy, for refusing to perform unpaid work. On March 24, prison guards used excessive force against five convicts in Mozyr, in the
process of which Major Shulga reportedly broke the arm of one prisoner. In protest of this abuse, 50 convicts went on a hunger strike.

The practice of hazing new army recruits through beatings and other forms of physical and psychological abuse reportedly continued.
Authorities blocked efforts by family members and human rights observers to investigate reports of hazing of servicemen.

Prison and Detention Center Conditions

Prison conditions remained austere and were marked by occasional shortages of food and medicine and the spread of diseases such as
tuberculosis, syphilis, and HIV/AIDS. Leila Zerrougui, the chairperson of the UN Working Group on Arbitrary Detention, who visited the



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 3 of 22

country in 2004, noted that conditions in detention centers were worse than those in prisons because of improper sanitary and living
conditions, restrictions on detainees' rights to make phone calls and receive parcels, and pressure to confess to wrongdoing. According to
human rights monitors, conditions in prison hospitals were also poor.

Overcrowding was not a serious problem in the country's prisons, which held approximately 33 thousand prisoners. However, many of the
work release prisons, which housed those serving khimya (restricted freedom and labor in a remote area), were severely overcrowded. For
example, the 74-bed khimya facility in Vitebsk housed over 200 prisoners. Facilities in Polotsk, Beryoza, and Zaslavl were also reportedly
very overcrowded, causing them to violate sanitary, disease, and fire safety regulations. In many cases, food provided in prisons did not
meet individual nutritional requirements.

Pretrial detainees were sometimes held with convicted prisoners. Authorities frequently kept those arrested for political activities in the
Okrestina detention center in Minsk. Former detainees reported being placed in greatly overcrowded cells and being forced to take turns
sleeping, as there was not room for everyone to lie down. Insufficient food was provided, although families and friends were often permitted
to bring detainees food and hygiene products. The cells were damp, underheated, and poorly ventilated.

Authorities sometimes granted human rights observers access to prisons; however, no such visits occurred during the year. In August 2004
authorities provided a delegation from the UN Working Group on Arbitrary Detention general access to prisons and detention centers, but
denied the group access to a Committee for State Security (BKGB) detention center on the grounds it had not requested the visit in advance.
The delegation indicated that it had not been informed of a notification requirement.

d. Arbitrary Arrest or Detention

The law limits arbitrary detention; however, the government did not abide by these limits. Authorities continued to arrest individuals for
political reasons and use administrative measures to detain political activists before, during, and after protests (see section 2.b.).

Role of the Police and Security Apparatus

The Ministry of Interior has authority over the police, but the BKGB and presidential security forces also exercise police functions. The
president has the right to subordinate all security bodies to his personal command. Petty corruption among police was widespread, although
the government made attempts to limit official corruption. Impunity remained a serious problem. While the law gives individuals the right to
report police abuse to the prosecutor, the government often did not investigate abuses by the security forces or hold perpetrators
accountable.

Arrest and Detention

Police frequently arrested individuals without a warrant. However, to detain an individual for longer than three hours, police must obtain an
order from an authorized individual.

The law requires that police provide an explanation when making a detention; in practice police often detained individuals for several hours
for the ostensible purpose of confirming their identity. Authorities frequently used this tactic to detain opposition members and demonstrators,
prevent the distribution of leaflets and newspapers, or as a pretext to break up civil society meetings (see section 2.b.). For example, on
October 3, police detained and fingerprinted Andrey Malasay of the environmental NGO For a Clean Borisov for passing out schedules for
independent television news. On August 24, police in Gomel disrupted a meeting of local NGOs for nearly an hour, demanding to verify
everyone's identity. On July 30, police in Dokshitsy detained two Belarusian Popular Front members and seized copies of independent
publications. Police also disrupted opposition meetings by detaining organizers for identity checks in Svetlogorsk on June 15, in Sianno on
July 3, and in Pinsk on July 10. All were released without charge.

The law allows police to detain a person suspected of a crime for up to 10 days without a formal charge and for up to 18 months to conduct
an investigation once charges are filed. The law allows prosecutors and investigators to extend these periods without consultation with a
judge. The law gives detainees the right to petition the court to determine the legality of their detention. In practice appeals by suspects
seeking court review of their detentions were frequently suppressed because detention officials were unwilling to forward the appeals. The
law provides for bail, but bail was not granted in practice.

Despite legal protections, investigators routinely failed to inform detainees of their rights and conducted preliminary interrogations without
giving detainees an opportunity to consult counsel. While the law requires the government to provide indigent persons with legal counsel
from time of detention, authorities did not do so in practice. Information obtained from such interrogations was used against the defendants in
court. Suspects were at times denied access to a lawyer. The government frequently failed to notify family members when a detention
occurred, including that of a juvenile.

There were a number of individuals detained for political reasons during year. The government arbitrarily detained representatives of
independent media (see section 2.a.). The NGO Reporters Without Borders stated that in July authorities arrested, fined, imprisoned, or
prevented from entering the country 19 journalists who were trying to report on the Union of Belarusian Poles (see section 2.b.). Plainclothes
officials working for the security services also regularly apprehended and detained individuals engaged in antigovernment demonstrations or
who distributed opposition materials (see section 2.b.). Security officials also held some detainees incommunicado following demonstrations.

Lengthy pretrial detention was common. Authorities held several prominent political detainees for prolonged periods in pretrial detention
without filing formal charges. On May 15, authorities arrested former opposition member of parliament Sergey Skrebets in Minsk on
suspicion of bribery; Skrebets remained in detention awaiting trial at year's end. The BKGB held opposition politician Mikhail Marinich in



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 4 of 22

pretrial detention from April to December 2004 before a court convicted him of the theft of computer equipment and cell phones (see section
l.e).

Amnesty

Starting in May, authorities released or shortened the sentences by a year of some two thousand prisoners under an amnesty celebrating the
60th anniversary of victory in World War II.

e. Denial of Fair Public Trial

The constitution specifies that the judiciary is independent, but the judiciary did not operate independently in practice. There was credible
evidence that prosecutors charged and courts convicted individuals on false charges.

The president has authority to appoint 6 of the 12 members of the Constitutional Court, including the chairman, and the chairmen of the
Supreme Court and the Supreme Economic Court. He also has authority to appoint and dismiss all district and military judges, and credible
reports claimed senior judges received housing from the presidential administration. Corruption and inefficiency in the judiciary were
generally the result of political interference in the work of the court system. During the year one judge was tried and convicted of corruption.

While members of the political opposition were held in pretrial detention for prolonged periods, the former head of the presidential
administration's property management department, Galina Zhuravkova, was held in house arrest from February 2004 until being convicted of
embezzling $3.5 million on February 8. Despite being sentenced to four years in prison, she was never taken into custody.

The criminal justice system has three tiers: district courts, regional courts, and the Supreme Court. The Constitutional Court is supposed to
adjudicate serious constitutional issues; however, in practice it was dependent on the executive branch, had no means of enforcing its
decisions, and it did not challenge presidential initiatives.

Prosecutors are organized into offices at the district, regional, and republic levels. They are responsible to, and serve at the pleasure of, the
prosecutor general, who is appointed by the president. Prosecutors are not independent and do not have authority to bring charges against
the president or members of his executive staff.

In April the Office of the UN High Commissioner for Refugees (UNHCR) working group on arbitrary detention released a report that
described prosecutors' authority as excessive and imbalanced. The report noted that the decision to hold a person in detention or to extend
the period of detention is taken not by a judge but by a prosecutor, acting on the proposal of an investigator. Investigations also are
conducted by investigators and prosecutors without effective judicial oversight. The report saw an imbalance between the powers of the
prosecution and the rights of the defense. Lawyers do not benefit automatically from the right to examine the investigation file, to be present
during the gathering of evidence, or to look at all elements of proof against a client until the prosecutor formally transmits the case to the
court. Lawyers found it difficult to call some evidence into question, since technical expertise was under the control of the prosecutor's office.
The working group was repeatedly told that, as a result, there are few cases of criminal defendants being found not guilty.

A presidential decree subordinating all lawyers to the Ministry of Justice compromised the independence of lawyers. Lawyers must be
licensed by the Ministry of Justice and are required to work for the state in regional collegiums. The law prohibits private attorneys from
practicing, and lawyers must renew their licenses every five years. Several lawyers have claimed that they were told their licenses would not
be renewed because of their activities in defense of NGOs or opposition political parties.

Trial Procedures

The law provides for public trials; however, the courts frequently held trials in judges' offices, which prevented interested observers from
attending. Several trials, particularly of political figures, were closed to the public. Judges adjudicate most trials; juries determine innocence
or guilt only in the case of capital offenses in which the defendant pleads not guilty and demands a jury trial. Judges depended on the
Ministry of Justice for funding court infrastructure and on executive branch officials for personal housing, and there were widespread and
credible reports that executive and local authorities dictated the outcome of trials.

On October 22, authorities arrested Malady Front activists Dzianis Bujnitski and Siarhei Latsinski in Bobruisk for unfurling a prohibited white-
red-white flag at a concert. A judge conducted their trial behind closed doors in jail, where he sentenced them to two days detention for petty
hooliganism.

Defendants have the legal right to attend proceedings, confront witnesses, and present evidence on their own behalf; however, in practice
these rights were not always respected.

The law provides for access to legal counsel for detainees and requires that the court appoint a lawyer for those who cannot afford one;
however, at times these rights were not respected. The law provides for the right to choose legal representation freely; however, a
presidential decree prohibits members of NGOs from representing individuals other than members of their organizations in court. This decree
was used on several occasions to deny NGO members the right to defend individuals in court and was also used as a pretext to close certain
NGOs (see section 4).

The laws establish a presumption of innocence; however, in practice defendants frequently had to prove their innocence.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 5 of 22

Defendants have the right to appeal court decisions, and most criminal cases were appealed; however, appeals rarely resulted in verdict
reversals. In an appeal, neither defendants nor witnesses appear before the court; the court only reviews the protocol and other documents
from the lower court's trial. In 2004 the chairman of the Supreme Court stated that only 1.5 percent of court decisions were overturned on
appeal.

Political Prisoners
The number of reported political prisoners increased.

On May 31, a Minsk court sentenced Nikolay Statkevich and Pavel Severinets to three years of khimya in a politically motivated trial for
organizing unsanctioned protests after the October 2004 referendum. Both sentences were later reduced to two years in a general amnesty.
As the result of earlier politically motivated convictions, Statkevich served a 10-day sentence and Severinets a 15-day sentence for the same
crime in October 2004. Those serving khimya live in prison barracks and are forced to find work under conditions set by the government.
Severinets, head of a prodemocracy NGO, was sent to the village of Maloye Sitno, where he worked in a railroad station. Statkevich, leader
of an opposition party, was sent to Baranovichi to be close to his family; on August 9, he was tried on the politically motivated charge of
holding an unsanctioned meeting after several supporters visited him on July 29.

On June 10, a Minsk court sentenced Andrey Klimov to 18 months' khimya in a politically motivated trial for organizing an unsanctioned
protest on March 25. Klimov subsequently found work as a street cleaner in the small town of Krupki. In 2004 Klimov announced his intention
to run for president against Lukashenko. He previously spent four years in prison for alleged embezzlement.

In a general amnesty, on July 7, authorities released opposition activist Aleksandr Vasilev, who was sentenced in September 2004 with
another opposition activist, Valeryy Levonevskiy, to two years in prison in politically motivated trials for authoring a poem insulting President
Lukashenko. On December 9, prison officials prohibited Levonevskiy from sending letters to foreign embassies, claiming prisoners could only
write to their own country's embassy. On December 15, prison officials denied Levonevskiy permission to attend his father's funeral, claiming
he broke too many prison rules. Levonevskiy remained in prison at year's end.

On August 5, the government amnestied and released researcher Yury Bandazhevsky, imprisoned in 2001 on charges of corruption. Many
believed Bandazhevskiy was arrested and tried because his research disputed government statements on the effects of Chernobyl radiation
on health.

On August 18, a general amnesty reduced the prison sentence of opposition political figure Mikhail Marinich to two and a half years. In
December 2004 the court sentenced Marinich to five years in prison for stealing property of an NGO he headed, even though the NGO had
not claimed that the property was stolen. Marinich, a former government minister and presidential candidate, was widely regarded as a likely
opponent of President Lukashenko in elections scheduled for 2006. During the trial, the prosecutor asked numerous questions about
Marinich's political activities that were unrelated to the charges, lending credence to accusations the trial was politically motivated. The court
also ordered confiscation of $90 thousand found on Marinich's person at the time of his arrest, even though the money was unrelated to the
charges.

There were several instances of authorities convicting and sentencing prodemocracy activists to short prison terms, then using alleged fights
with cellmates as a pretext to prolong imprisonment.

On March 10, a court sentenced Anatoly Shumchenko to 10 days in prison for organizing an unsanctioned protest (see section 2.b.). While in
prison, authorities charged him with hooliganism for allegedly fighting with his cellmate. His cellmate reportedly told a journalist that a BKGB
officer paid him $93 (200 thousand rubles) to pretend Shumchenko had beaten him. Shumchenko spent 30 days incarcerated before the
charge was dropped and he was released.

On August 2, a court sentenced Tadeusz Gavin to 15 days in prison for participating in an unsanctioned protest. In mid-August the court
added 15 days to his sentence for allegedly attacking a cellmate. On November 14, the Supreme Court annulled the second sentence for
lack of evidence of a crime, after Gavin had served the time.

On August 24, Minsk police arrested two Georgian prodemocracy activists, Georgy Kandelaki and Luka Tsuladze, for alleged problems with
their identification. On August 26, two Georgian consuls arrived in Minsk to assist their citizens, but were denied access until August 30. On
August 29, a court sentenced Kandelaki and Tsuladze to 15 days in prison for hooliganism after allegedly insulting a cellmate. They were
denied access to a lawyer or translator for the trial. The two appealed successfully and were deported on September 2.

f. Arbitrary Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

The law prohibits such actions; however, the government did not respect these prohibitions in practice. In addition the law provides penalties
for those who obstruct BKGB officers in the performance of their duties, even though these actions may in principle be illegal. Any effort to
prevent BKGB officers from entering the premises of a company, establishment, or organization is an administrative offense, as is any
refusal to allow BKGB audits or to deny or restrict BKGB access to company information systems and databases.

While the law prohibits authorities from intercepting telephone and other communications without a court order, in practice authorities
continued to monitor residences, telephones, and computers. The BKGB, the interior ministry, and certain border guard detachments may
use wiretaps but must first obtain a prosecutor's permission; the lack of independence of the prosecutor's office rendered the due process
protections relating to wiretaps meaningless. The government telecommunications company Beltelecom has a monopoly on Internet service,
allowing authorities to monitor practically all e-mail. There were credible reports that the government monitored e-mail sent from Internet



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 6 of 22

cafes and from university networks.

The government owned a majority share in all cellular telephone companies. Ministry of Communications contracts for telephone service
prohibited subscribers from using telephone communications for purposes that ran counter to state interests and public order. The ministry
has the authority to terminate telephone service to those who breach this provision. There were several instances where prodemocracy
activists had their cell phones disconnected as they attempted to spread information about peaceful demonstrations. On October 15, the
cellular telephone company Velcom disconnected the mobile telephones of opposition activists spreading information asking citizens to place
lit candles in their windows to protest government excesses.

The law requires a warrant for searches; however, the BKGB entered homes, conducted unauthorized searches, and read mail without
warrants. In May a new law took effect giving the BKGB authority to enter any building at any time, so long as it applies for a warrant within
24 hours after the entry took place. There were credible reports that government agents covertly entered homes of opposition activists and
offices of opposition groups.

Authorities conducted searches of residences for clearly political reasons. For example, on March 24, police raided the office of the Zhoda
newspaper and confiscated decorations from office walls, including altered photographs of Lukashenko; Zhoda's editor Aleksey Karol and
deputy editor Aleksandr Sdvizhkov were each fined $1,200 (2,550,000 rubles) in September for "disseminating false information" through the
altered photos. During the night of July 9, armed security forces smashed a window and broke down a door to enter the Minsk home of
Vladimir Kishkurna, a local party leader. Claiming they found illegal ammunition, authorities seized a printing press stored at the residence
and arrested Kishkurna's son. On September 24, authorities in Vitebsk used the pretext of searching for a bomber to search the homes of
five political activists. During the searches, authorities confiscated printed material and flags, and copied computer and cell phone memories.
On November 26, police searched the apartment of Mariya Bogdanovich, claiming that neighbors reported she was hiding illegal Vietnamese
immigrants. Police seized 1,500 copies of an independent newspaper. Bogdanovich had been fined $93 (200 thousand rubles) on November
21 for passing out the previous edition of this paper.

Nearly all opposition political figures reported that authorities monitored their activities and conversations. During the trial of Mikhail Marinich,
the prosecutor introduced as evidence a number of transcripts of Marinich's phone conversations that had been recorded by the BKGB (see
section 1.e.). Representatives of certain NGOs also said that their conversations and correspondence were monitored routinely by the
security services.

There were numerous reports that the government coerced young people to join the pro-Lukashenko state-funded NGO Belarusian
Republican Youth Movement (BRYM). There were credible reports that military conscripts were ordered to join the BRYM, and university
students reported that proof of BRYM membership was often needed to register for popular courses or acquire a dormitory room.

There was one report that authorities threatened to punish family members for alleged violations of individuals. In March court officials visited
the home of Mikhail Marinich's ex-wife and confiscated $1,860 (4 million rubles) worth of personal property towards payment of his fine (see
section 1.e.). This occurred although the two had divorced two years before his alleged crime, Marinich had no property at his ex-wife's, his
fine was only $3.68 (eight thousand rubles), and the government had already seized $90 thousand from Marinich. On June 7, a judge
ordered a portion of these belongings returned to the family.

Section 2 Respect for Civil Liberties, Including:
a. Freedom of Speech and Press
The law provides for freedom of speech and of the press; however, the government did not respect these rights in practice.

On November 23, President Lukashenko told reporters that his government uses "serious pressure” to control the media and that he is in
charge of this process. Individuals could not criticize the government publicly without fear of reprisal, and authorities attempted to impede
criticism of the government, for example by videotaping political meetings and checking the identities of meeting participants (see sections
1.d. and 3). The law also limits freedom of expression by prohibiting the wearing of masks and use of unregistered flags, symbols, and
placards bearing messages deemed threatening to the government or public order. For example, on March 9, police arrested Yevgeny
Afnagel after they found a white-red-white nationalist flag on him during a search. On July 4, police detained artist Ales Pushkin for several
hours after he attempted to display his portraits of nationalist World War Il resistance fighters outside the National Fine Arts Museum. On
August 6, authorities in Zelva disrupted a birthday celebration and seized several prohibited nationalist white-red-white flags.

In December parliament passed and the president signed a series of amendments that greatly inhibited the freedoms of speech and
assembly. These amendments make it a crime, punishable by up to three years in prison, to give "false" information about the political,
economic, social, military, or international situation of the country to a foreigner; to provide information on government agencies or the rights
of citizens; to participate in the activities of unregistered NGOs; to participate in public demonstrations; to train people to demonstrate
publicly; to finance public demonstrations; or to solicit foreign countries or international organizations to "act to the detriment" of the country.

The government took steps to restrict independent media. A March report by the Organization for Security and Cooperation in Europe
(OSCE) representative on freedom of the media found the situation had deteriorated, with fewer independent media outlets and greater use
by the government of administrative pressures to limit free expression.

The highest circulation newspapers and other print media were state-owned and printed only materials supportive of the government. There
were independent small-circulation newspapers, including two dailies, and magazines, many of which engaged in criticism of the
government. Local authorities frequently warned independent editors to avoid certain stories or criticism of the government. Authorities also



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 7 of 22

warned businesses not to advertise in newspapers that violated this guidance. In January the information department of the Grodno regional
government sent a letter to all state-run enterprises in the region warning them not to advertise in independent newspapers.

During the year the government closed five independent newspapers. Many other independent papers received warnings from the Ministry of
Justice. For example, on July 4, Minsk mayor Mikhail Pavlov cancelled the registration of independent newspaper Den, claiming it had not
printed an edition in six months; the cancellation followed the May 26 seizure by police of 1,990 copies of Den, printed in Russia, on the
pretext they listed an incorrect address for the newspaper. On August 24, Minsk judge Tamara Benchuk annulled the registration of Press-
Service, which printed the independent newspaper Kuryer iz Borisova with a weekly distribution of 17 thousand, because of missing clauses
in its charter.

In mid-November, authorities informed independent newspaper Gazeta dlia Vas, in lvatsevichi, that it would be evicted from its office of three
years to make room for harvest festival planning. On December 9, authorities informed the Pinsk-based independent newspaper, Myastsovy
Chas, that its contract would be broken and the paper evicted from its office. No reason was given for the eviction. Earlier in the year
authorities had also evicted the independent newspaper Vitebskiy Kurier.

In May authorities in Ivatsevichi prohibited public kiosks from selling independent newspapers. State-owned stores across the country also
stopped selling independent newspapers. While independent newspapers could still be purchased from independent sellers, their circulation
was seriously restricted by these measures.

In early April the ideology department of Borisov City ordered enterprises and state organizations not to subscribe to the independent
newspapers Kurier iz Borisova and Borisovskie Novosti.

The Ministry of Information, tax inspectors, and other government bodies subjected independent media to humerous inspections. In January
authorities refused to register offices of local independent newspapers Volny Gorod and Mestnaya Gazeta.

The arbitrary use of presidential power, often exercised through presidential decrees, created additional obstacles to an independent press.
In July and August, President Lukashenko signed decrees restricting foreign and domestic sources from giving money to organizations for
broadly defined political activities, including the distribution of information. These edicts followed a 2003 presidential decree which was used
to crackdown on independent media outlets and NGOs. The Belarusian Association of Journalists announced September 16 that the number
of independent newspapers had been severely reduced over the previous five years and that no new independent newspapers had
appeared in that time.

Among broadcast media, only the state-run radio and the state-run television networks ONT and Belarusian Television broadcast nationwide.
The government continued to make use of its near monopoly on television broadcasting to spread the official version of events and to
minimize the presentation of opposing points of view. The state-owned broadcast media continued to marginalize the political opposition by
depicting it negatively or ignoring it altogether. Local independent television stations operated in some areas and reported local news
relatively unhindered by the authorities; however, most were under government pressure to forego reporting on national-level issues or
subject to censorship. Russian channels NTV and RTR were generally available, although in many parts of the country only through pay
cable services. However, their news programs were at times blocked from broadcast, or temporarily replaced with Belarusian programming.
Broadcasts from other countries, including Poland and Lithuania, could be received in parts of the country.

During the year the government took actions that systematically reduced public access to foreign broadcast media. In January the state-
owned television station LAD stopped rebroadcasting EuroNews. In June the Ministry of Information prohibited the broadcast of Ukrainian
channel Inter-Plus and other Ukrainian television channels in the country. In October the Grodno cable company Garant stopped
broadcasting the First Polish Television Channel, reportedly on order of the Ministry of Information.

On November 25, the Mir broadcasting company blocked journalists from transmitting abroad their coverage of a strike in Minsk (see section
6.b.). A Mir spokesman claimed the transmitting equipment was down for scheduled maintenance at the time of the strike. Police prevented
many reporters from approaching the peaceful strike.

The government harassed and arrested journalists during the year. Several foreign journalists, particularly Poles, were prevented from
entering the country or arrested after their arrival. Twelve journalists, including four from Poland, were detained for several hours on July 27
as they attempted to report on the Union of Belarusian Poles NGO. On August 6, authorities deported Polish journalist Adam Tuchlinski and
prohibited him from returning for five years. On August 10, customs officers confiscated all videotapes, containing interviews with party and
NGO leaders, from Polish reporter Mikolaj Wawrzenuik.

On August 26, police in Schuchin detained journalists Andrzej Poczobut and Ivan Roman for 24 hours for allegedly swearing outside a police
station. The same day police also temporarily detained journalist Stanislav Poczobut. The three were trying to cover a Union of Belarusian
Poles congress (see section 2.b.). On August 29, police again detained Andrzej Poczobut, this time for three days.

On March 20, Grodno police detained three Polish journalists, Adam Tuchlinski, Michael Kacewicz, and Martyn Smialowski. The three were
accredited to observe parliamentary by-elections. Police held them for three hours and erased their video footage of voting.

On October 18, freelance independent journalist Vasily Grodnikov was found dead from a blow to the head by a blunt object inside his locked
apartment. His brother, who found the body, reported signs of a struggle. On November 28, police announced there was no sign of a crime
and closed the case. The prosecutor general's office reopened the case the next day but, on December 15, announced there was no crime,
that Grodnikov died as a result of "his careless actions."



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 8 of 22

During the year police made no progress in investigating the October 2004 killing of Veronika Cherkasova, a journalist for the independent
Solidarnost newspaper. While the official investigation centered on domestic violence, some members of the independent media viewed her
death as related to her work, which included critical articles on the BKGB. On December 27, investigators closed the case citing their inability
to identify the perpetrator.

The government censored the media. Authorities imposed huge fines on journalists and editors for criticism of the president or his
supporters, and many publications subsequently engaged in self-censorship. Authorities fined, warned, or jailed members of the media,
members of the opposition, civil society, and religious groups who publicly criticized the government. The defamation law makes no
distinction between private and public persons in lawsuits concerning defamation of character. A public figure who was criticized for poor
performance in office by a media outlet may ask the prosecutor to sue both the journalist who reported and the media outlet that printed the
criticism.

The law specifies that the government may close down a publication after two warnings of violations of various restrictive laws, and
authorities continued to frequently use such warnings to pressure independent newspapers. Regulatory provisions also grant authorities
power to arbitrarily prohibit or censor critical reporting. For example, the state committee on the press has authority to suspend the
publication of periodicals or newspapers for three months without a court ruling. The law also prohibits the media from disseminating
information on behalf of unregistered political parties, trade unions, and NGOs. On April 13, the Ministry of Justice warned Narodnaya Volya
for an article it wrote on the unregistered NGO Defenders of the Fatherland.

The government tightly controlled the content of television broadcasts. There were credible reports during the year that the BKGB censored
national television news broadcasts.

The government used libel laws to suppress criticism of political leaders. The law provides for punishment of public insults or libel against the
president by up to four years' imprisonment, two years' khimya, or a large fine. Authorities continued to use such laws, which also penalize
insults to other government officials, to stifle press freedom and to imprison political opponents (see section 1.e). The laws penalizing slander
of officials effectively constituted a prohibition on press criticism of the government.

In January the private Pressbol sports newspaper was ordered to pay a $14 thousand (30 million ruble) fine and its editor, Vladimir
Berezhkov, a $4,600 (10 million rubles) fine for an October 2004 article claiming that Andrey Imanali, deputy head of the Belarusian
Gymnastics Federation, was involved in organized crime. In July Imanali was charged with abduction in Russia and accused of long
association with organized crime; this charge did not mitigate Pressbol's fines.

On May 23, Minsk authorities reopened a slander case against human rights activist Harry Pogonyailo. In November 2004 Pogonyailo gave
an interview to Swedish journalists discussing the disappearance of Belarusian opposition figures. The interview never aired, as customs
officials confiscated the tape. Authorities dropped the slander case on November 16.

On June 14, Minsk judge Lyubov Valevich ordered independent newspaper Narodnaya Volya to pay $46 thousand (100 million rubles) to
Sergey Gaidukevich, leader of a progovernment party, for claiming he was involved in violating the Iragi Oil-for-Food Program, even though a
number of reputable international sources documented Gaidukevich's involvement.

On September 30, judge Basko, in Minsk's October Region court, fined the independent newspaper Belorusskaya Delovaya Gazeta $23
thousand (50 million rubles) and one of its journalists $2,300 (5 million rubles) for allegedly libeling a former police officer in a 2003 article.

The government took numerous other actions during the year to limit the independent press, including limiting access to newsprint and
printing presses, restricting the import of media-related materials, and temporarily suspending independent and opposition periodicals.

In November and December, authorities removed 17 independent newspapers from the state subscription list, making it impossible to
subscribe to these newspapers. The state postal system, Belpochta, and the state kiosk network, Belsoyuzpechat, refused to distribute most
of these newspapers. On December 22, the regional state kiosk system Vitebskoblsoyuzpechat stopped distributing independent Vitebskiy
Kurier.

Several independent newspapers, including Belorusskaya Delovaya Gazeta, Den, and Solidarnost printed their materials in Russia because
domestic printing presses (mostly state-owned) refused to print them. State printing houses refused to print four independent newspapers,
including one of the country's two independent daily newspapers, Narodnaya Volya. On November 17, Narodnaya Volya sued the Krasnaya
Zvezda printing house for breach of contract and won, but Krasnaya Zvezda did not resume printing, as it planned to appeal.

The government successfully discouraged companies that owned printing presses from printing the legally authorized leaflets of opposition
candidates and parties by threatening them. During the autumn State Control Committee inspectors conducted detailed audits of many
printing houses to see if they had printed material for the opposition. Although there are no laws against owning printing presses, authorities
seized at least one opposition press (see section 1.f.).

The government restricted cultural events. During the year the government continued to prohibit six popular musical groups that had
performed at a July 2004 opposition concert from appearing in concert or their music from being played on radio or distributed on compact
disk or tape.

The government restricted the Internet. On August 16, the BKGB raided two apartments in Minsk and one in Grodno looking for the author of
satirical cartoons lampooning the government, which were posted on the Internet. The BKGB seized a number of computers and detained
three members of the NGO Trety Put for several hours of questioning. The three were told that they may be charged for slander, although no



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 9 of 22

charges had been brought by year's end. On March 12, Grodno authorities closed the Internet chatroom forum.Grodno.by after declaring it
"subversive." Beltelecom subsequently fired the chatroom's administrator, Aleksey Rads. On January 4, deputy education minister Tatiana
Kovaleva complained that the Internet hindered educational and ideological processes and suggested that the government limit students'
access to the Internet and impose education ministry control over Internet service providers and Internet cafes. Some students claimed state
university officials monitored Internet usage on university networks. In early January the government blocked access to several Russian web
sites for their alleged homosexual content.

On November 15, Minister of Education Aleksandr Radkov announced that all schools, including private institutions, are political bodies,
must follow state orders, and cannot be headed by opposition members. Radkov also asserted his right as minister to appoint and dismiss
the heads of private educational institutions.

The government restricted academic freedom, in part by requiring all educational institutions to teach and all students to study an official
state ideology that combined reverence for the achievements of the Soviet Union and Belarus under Lukashenko with advocacy of an
authoritarian, Soviet-style political and social structure. During the year the National Academy of Sciences fired three historians whose
research was considered "anti-Soviet" or "anti-Russian." Authorities increasingly enforced a February 2004 presidential decree that requires
every school to have an ideological officer on its staff. On January 21, the vice rector and administrator for ideology at Baranovichi State
University were fired for failing to prevent students from performing a skit mocking President Lukashenko.

The government tasked the state youth organization BRYM with ensuring ideological purity among youth. Students reportedly were
pressured to join the BRYM in order to receive benefits and rooms in dormitories and local authorities pressured BRYM members to
campaign on behalf of government candidates.

Government-mandated textbooks showed a heavily propagandized version of historical events as well as other subjects.

On May 23, the Ministry of Education circulated a directive to all educational institutions calling for the expulsion of any student who engaged
in antigovernment or unsanctioned political activity, and for the proper ideological education of all students. Student organizations credibly
claimed that authorities expelled dozens of students for their political activities during the year. On August 27, Minsk Mayor Mikhail Pavlov
publicly ordered school administrators to keep their students from becoming politically active.

In May, Belarusian State University expelled journalism student Olga Klaskovskaya. Klaskovskaya worked for the independent newspaper
Nardonaya Volya and had recently filed a complaint to the prosecutor general stating police had mistreated her as she covered a
demonstration. The university claimed it expelled her for missing exams when she was caring for her sick child.

On November 24, the Belarusian State Economic University (BSEU) expelled fourth year student Tatiana Khoma for "violating the internal
order of the university" and immediately evicted her from her dormitory room. Khoma had recently traveled to France, where she was elected
to the executive committee of the National Unions of Students in Europe. In defending the expulsion, BSEU rector Vladimir Shimov said
Khoma had traveled to France without the permission of the university; Shimov added that she was the 51st BSEU student expelled since
September for traveling without permission.

Several members of opposition-oriented youth groups were expelled from institutions of higher education for their political activities. In May
the Zhodino Polytechnic School expelled a 16-year-old for participating in a Chernobyl commemoration event. On September 19, the
Zhodino city court dismissed the student's appeal to be readmitted. Another student, from Pleshchenitsy, claimed he was expelled for
participating in the same event. On November 27, schools in Svetlogorsk threatened to expel students who participated in the Days of
Solidarity on the 16th of each month. There were several unconfirmed reports that the government expelled politically active youth and
assigned them to work in Chernobyl-affected regions.

On September 23, President Lukashenko justified the July 2004 government closure of the European Humanities University, the country's
premier independent university, and the 2003 closure of the Belarusian National Humanities Lyceum on the grounds that the schools had
sought to educate a new national elite that would turn the country to the West.

b. Freedom of Peaceful Assembly and Association
Freedom of Assembly

The law provides for freedom of peaceful assembly; however, the government severely restricted this right in practice. Police and other
security officials beat and detained demonstrators following several unsanctioned but otherwise peaceful demonstrations.

By law, organizers must apply at least 15 days in advance to local officials for permission to conduct a demonstration, rally, or meeting. The
local government must respond with a decision no later than 5 days prior to the scheduled event. However, authorities either did not grant
permits to opposition groups or granted them only for demonstrations in out-of-the-way locations. A single infraction of these regulations
entitles the government to shut down the organization concerned.

Demonstrators are required by law to pay for damages from demonstrations and for the presence of police and medical personnel, although
this requirement was generally not enforced in practice. Only political parties, trade unions, or registered organizations may request
permission for a demonstration of more than one thousand individuals. The law also prohibits the wearing of masks and use of unregistered
flags, symbols, and placards bearing messages deemed threatening to the state or public order (see section 2.a.).



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 10 of 22

There were demonstrations in Minsk, varying in size from a few participants to approximately 2,500 persons. However, the government
always kept such demonstrations under strict surveillance, and police and plainclothes security officers openly videotaped participants.

There were several reports that police beat demonstrators during protests. There were also reports that police violently pulled demonstrators
into police vans. On April 26, interior ministry riot police broke the wrist of a 14-year-old at a Chernobyl protest in Minsk. On May 24, riot
police detained eight minors protesting the renaming of Minsk streets. The riot police threw the eight into a bus, where they were beaten.
Police punched one girl in the face, causing her to bleed. On July 7, an interior ministry police officer punched Svetlana Zavadskaya, widow
of one of the "disappeared,” in the face during a peaceful protest in Minsk. Authorities declined to investigate the attack, which was
videotaped by journalists, claiming the police officer acted in self-defense. On September 16, interior ministry riot police beat Nikita Sasim at
a protest in Minsk. Sasim spent six days in the hospital with a concussion. Police beat at least five other youth activists at the same event,
causing bruises and ripping their clothes. On November 22, police sergeant lvan Dulub reportedly dislocated Ales Kalita's arm after Kalita
was arrested for distributing independent newspapers.

Authorities routinely broke up peaceful demonstrations and arrested participants.

For example, on March 1, two thousand market vendors in Minsk protested an increase in the value-added tax. Police allowed the
demonstration but that evening arrested Anatoly Shumchenko, a leader in the Perspektiva NGO, and Marina Bogdanovich. A court
sentenced Shumchenko to 10 days in prison and fined Bogdanovich $2,180 (4.7 million rubles); authorities extended Shumchenko's
sentence to 30 days for allegedly fighting a cellmate (see section 1.d.).

On April 26, police arrested 33 people for participating in an unauthorized rally marking the 19th anniversary of the Chernobyl disaster,
including 14 Russian and 5 Ukrainian citizens. Two of the Russians were journalists. A Minsk court sentenced those arrested to prison terms
of 8 to 15 days. Authorities released the Russians after their embassy stated it did not approve of their citizens' actions but required the
Ukrainian and domestic arrestees to serve their full sentences. In addition, the court fined Marina Bogdanovich, one of the domestic
arrestees, $1,700 (3.6 million rubles) for her participation.

On August 5, police arrested five members of the Malady Front youth group as they demonstrated in support of Polish policy in front of the
Polish Embassy; a court sentenced two of them to 10 days in prison.

On August 27, police arrested three members of the Zubr youth group for holding an unauthorized protest, and a court sentenced them to 10
days in prison. During the year members of the Zubr youth group were arrested more than 400 times. Many were released without charge,
but many others received fines or served up to 15 days in jail.

Authorities also made preemptive arrests of prodemocracy activists in advance of demonstrations. For example, police arrested Perspektiva
leader Anatoly Shumchenko the day before a February 10 demonstration on suspicion of hitting a pedestrian with his car, and a court
sentenced him to 10 days in prison for organizing an unauthorized protest. Police also detained Perspektiva members from Rechitsa and
Borisov in advance of the March 1 protests.

The government took other measures to restrict the ability of prodemocracy and civil society groups to meet. During the year authorities
continued to deny such groups access to the IBB conference center, a joint venture between German NGOs and the Minsk city government
that was established with the goal of giving independent groups a place to meet. Minsk City authorities reportedly threatened to close the
center if civil society groups were allowed access. On May 16, the Minsk Hotel informed a Swedish civil society NGO that it could not use its
facilities for an NGO conference because the Minsk city ideological committee had informed the hotel that any payments received for this
conference would be illegal. In addition the government refused visas to 13 of the 17 Swedish NGO participants. At times authorities
disrupted meetings under the pretext of checking documents. On August 23, police in Gomel broke up a meeting of civil society NGO
members, claiming they needed to confirm their identities. Local authorities prevented opposition parties from holding local conventions in a
number of sites across the country (see section 3).

On October 29, police raided a meeting of the NGO Partnership and detained 60 people. Three of the NGO's leaders were sentenced to 15
days in prison, and one was fined $270 (580 thousand rubles), for organizing an illegal gathering. Partnership claimed it was meeting to
satisfy a Ministry of Justice requirement as a prelude to receiving legal registration.

Freedom of Association
The law provides for freedom of association; however, the authorities severely restricted it in practice.

The government employed an elaborate system of laws and regulations for the registration of organizations in order to restrict the ability of
individuals to form associations that might be critical of the government or immune to official manipulation. All NGOs, political parties, and
trade unions are required to register with authorities, and it is illegal to act on behalf of an unregistered organization. The law governing
registration of public associations is extremely strict; registration procedures are costly and onerous, requiring the number and names of
founders to be specified along with a legal address for the organization in a nonresidential building. Individuals listing themselves as
members are vulnerable to retribution. More important, the government's refusal to rent office space to organizations of which it disapproved
and the expense of renting private space forced most organizations to violate the nonresidential address requirement, leading to
deregistration of existing organizations and denial of registration for new ones.

Authorities greatly accelerated the closure of local political party offices throughout the year. On September 14, Nikolay Zelenko, head of
Minsk city's justice department, announced that 292 local party chapters had been closed in Minsk since the beginning of the year. Party
sources reported that authorities had closed approximately 80 percent of their local chapters during the year, mostly for lack of a legal



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 11 of 22

address. The Ministry of Justice reported it issued approximately 400 written warnings to NGOs, political parties, and trade unions during the
year, and that courts deregistered 68 NGOs for "systematic or severe violations of the law." Most active civil society groups had already lost
their registration. On December 28, Supreme Court judge Galina Zhukovskaya upheld the decision to close the educational NGO
Belaruskaya Perspektiva for being registered in a residential building and for containing the word Belaruskaya (only official NGOs can be
called "Belarusian"). An NGO spokesperson said that the NGO had not needed an office because of its small size and reliance on
volunteers. The NGO attempted to find office space to comply with ministry warnings but could not find anyone who would rent them space.
On December 29, authorities in Zhodino closed a branch of the Belarusian Language Society, also for lack of a proper legal address.

Harassment in the form of inspections by security officials and confiscation of political literature, usually without warrants, was widespread.
On September 16, the customs service stopped activists from the Partnership NGO at Minsk's airport as they attempted to fly to Warsaw for
a conference. The activists were detained two hours, and all their material was seized, but they were allowed to travel. Many other
prodemocracy activists also reported being harassed and subjected to extra searches when crossing the country's borders. On July 1, police
stopped four cars driven by local leaders of the Partnership NGO and confiscated 170 thousand copies of the group's bulletin.

A commission of government officials must review and approve all registration applications. The commission continued to base many of its
decisions largely on the political and ideological compatibility of the applicant with the government. Credible reports indicated that most
NGOs registered during the year dealt with sports and entrepreneurial interests and none promoted civil society. All but two national-level
human rights NGOs have been deregistered or denied reregistration. On April 15, the Supreme Court liquidated the Independent Institute of
Socio-Economic and Political Studies, one of two organizations in the country that conducted independent opinion polling, for lack of a legal
address and other dubious pretexts.

The government also interfered in the internal affairs of NGOs. The Union of Belarusian Poles held a congress March 12-13 to elect new
leaders. Credible sources stated the BKGB and police stopped Union of Belarusian Poles members' cars to prevent them from attending the
congress, warned other members to stay away, and pressured others to change their vote in an unsuccessful attempt to secure the re-
election of progovernment leaders. On May 12, the Ministry of Justice declared the congress to have been undemaocratic and invalid. In late
May the government-run Grodno regional printing plant refused to print the Union of Belarusian Poles' newspaper, Glos znad Niemna, and
began printing progovernment versions of the paper without the knowledge of the group's leadership. On July 6, police arrested five Glos
znad Niemna journalists protesting the government takeover of their newspaper. The five were fined between $230 (510 thosuand rubles)
and $2,400 (5,125,000 rubles) for the protest. Police evicted the union's leaders from their headquarters on July 27 and gave the building to
regime supporters. The Ministry of Justice forced a new congress on August 27, and authorities again intervened to prevent the attendance
of many Union of Belarusian Poles members. Throughout this process authorities arrested, jailed, or fined numerous group members and
Polish journalists (see section 2.a.) and attacked the organization in the government media. Police brought some leaders in for questioning
more than 40 times.

c. Freedom of Religion

The law provides for freedom of religion; however, the government restricted this right in practice. While the constitution affirms the equality
of religions and denominations before the law, it also contains restrictive language that stipulates that cooperation between the state and
religious organizations "is regulated with regard for their influence on the formation of spiritual, cultural, and country traditions of the
Belarusian people.”

The law concerning religion contains a number of restrictive elements that the government used to hinder or prevent activities of religious
groups other than the Belarusian Orthodox Church. In particular, the law restricts the ability of religious organizations to provide religious
education, requires all religious groups to receive governmental approval in order to distribute literature, and prohibits foreigners from leading
religious organizations. A concordat and other arrangements with the government provide the Belarusian Orthodox Church, an exarchate of
the Russian Orthodox Church, privileges not enjoyed by other religious groups. In March Vladimir Makarov, chief of the defense ministry's
information directorate, called on Belarusian Orthodox clergy to fight the spread of "destructive sects" and to spread Orthodoxy. On May 20,
a BKGB spokesman asserted that the country's citizens were less interested in unconventional religions after the government took
unspecified "action” to prevent the spread of "destructive cults." He specifically warned against the "Moon Church" and the Church of
Scientology, which, he said, were spreading "propaganda" in the country.

In early December, police in Vitebsk raided the homes of local Muslims on the pretext of looking for suspects connected to two September
bombings, even though authorities had previously arrested two brothers, who had no known connection to Islam, for the bombings. Police
detained several of the Muslims for questioning and seized religious literature.

The law requires that religious organizations be registered by the Committee of Religious and Nationalities Affairs of the Council of Ministers
(CRNA) or by local and regional governments. During the year the CRNA continued to refuse to register some religious groups considered to
be nontraditional. Religious groups that could not register frequently were forced to meet illegally or in the homes of individual members.
According to the CRNA, 26 religious denominations were officially registered as of September.

Under a 2002 law, all religious organizations were required to reregister with the CRNA by November 2004. The law establishes specific
requirements for membership size and years of activity for religious groups. According to the CRNA, 2,676 of the 2,780 religious
communities previously registered did so by the deadline. Of the remaining 104 communities, many had dissolved due to lack of
membership. However, the CRNA denied reregistration to several mainly Protestant groups, such as the Light of the World, the New Life
Church, and the Belarusian Evangelical Church.

The CRNA refused to register the Belarusian Autocephalous Orthodox Church (BAOC) without the approval of local Belarusian Orthodox
Church bishops, which was not forthcoming. Because the BAOC was not registered, authorities confiscated a building they renovated in
Semkov Gorodok.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 12 of 22

The Hare Krishnas were denied registration in 2004. They appealed to the Supreme Court, but have not received an answer, as well as to
the UN Human Rights Committee. After the Krishnas were not registered, a number of their lease agreements were terminated by landlords.
The Minsk community has been unable to find a new legal address.

The CRNA also denied reregistration to the Protestant group Light of the World in 2004. The lease on group's church was terminated on
October 31, and authorities prevented them from leasing new premises.

The law allows persons to gather to pray in private homes; however, it requires that individuals obtain permission from local authorities to
hold rituals, rites, or ceremonies in homes. Police interfered with religious meetings in residences several times during the year, sometimes
resulting in fines for participants.

The government will only register Orthodox communities not based in Moscow with the approval of the local Moscow Patriarchiate bishop. In
June authorities warned the priest of the unregistered Russian Orthodox Church Abroad (ROCA), Father Leonid Plyats, that he would
receive jail time or a massive fine if he conducted "illegal religious activities," including holding small gatherings of worship on private homes.
On November 9, authorities denied registration to a different ROCA parish in Ruzhany. In this case, the bishop told ROCA members to
worship at the Moscow Patriarchate Church instead. The ROCA parish refused, and its members have received four fines, totaling over two
thousand dollars (four million rubles) for worshiping in private homes. ROCA has four parishes in the country, none of which were registered.

The law does not provide for the return of property seized during the Soviet period or the Nazi occupation and restricts the return of property
that is being used for cultural or educational purposes. There were no reports that the government returned property to religious groups
during the year. A Catholic parish asked the government to return a Roman Catholic church, which the government was using to house state
scientific archives. On October 4, the Council of Ministers replied the government would not return the building to the church until it was
provided with a similar size building for the archives.

The government continued to limit the ability of a number of groups to own or use property for religious purposes. As of October the CRNA
refused to reregister the New Life Church because it tried to use a barn that it purchased three years previously as its legal residence.
Authorities refused to allow the church to renovate the building, change the registration status of the cow barn, or permit church members to
meet in the building as-is. Authorities fined the leaders of the church more than $5,500 (12.5 million rubles) during the year for conducting
services in the barn. On November 17, authorities issued a registration document reclassifying the barn as a religious building. However, on
November 30, authorities claimed this registration was issued illegally, annulled the registration, and fired the two officials who issued it.

The government interprets the law as permitting residential property to be used for religious services only after it has been converted from
residential use. This interpretation effectively requires all religious organizations to reregister their properties as religious properties.
However, authorities continued to reject requests for property registration from many Protestant churches, as well as from other
nontraditional faiths. On August 22 and September 21, the government closed the Belarusian Evangelical Reformed Church and the
Belarusian Evangelist Church, respectively, for failure to secure nonresidential legal addresses for worship.

According to the Full Gospel Evangelical Christian Church, authorities continued to deny it permission to construct a building for religious
purposes in Minsk.

Meeting hall officials cancelled or refused to extend agreements with religious groups to use their facilities, citing a government decree
specifying measures to ensure public order and safety during public gatherings. Over the summer the Church of Jesus Christ Word of Faith
was denied permission to rent a hall in Minsk for a large meeting.

On November 9, CRNA chairman Stanislav Buko announced that authorities would not register "destructive sects." He claimed no such
sects were operating in Belarus but noted authorities closely monitor the activities of people bearing the characteristics of such sects.
University textbooks reportedly classified Baptists and Adventists as members of sects.

The law provides that citizens may speak freely about their religious beliefs; however, authorities continued their efforts to prevent, interfere
with, or punish persons who proselytized for any religious group other than the Belarusian Orthodox Church. The government also fined and
detained members of unregistered religious groups that engaged in illegal religious activity. Baptists, Pentecostals, and other Protestants
were warned or fined for illegally conducting and hosting religious services. According to the CRNA, convictions for such offenses were
based on charges of either disturbing public order or illegally gathering without prior permission. On November 25, a court issued a warning
to the pastor of the Reformed Baptist Church Christ's Covenant for illegally conducting services in a private home. The church received three
warnings for lack of a legal address.

The government did not permit foreign missionaries to engage in religious activities outside of the institutions that invited them. The law
requires one-year, multiple-entry "spiritual activities" visas for foreign missionaries. Even religious groups with a long history in the country,
particularly Protestants, continued to have difficulties obtaining visas. In mid-December authorities did not renew visas for two Catholic
priests from Poland, who had worked in the country for more then 10 years, and ordered them to leave by the end of the year.

Societal Abuses and Discrimination

Between 50 thousand and 70 thousand persons identified themselves as Jewish. However, the overwhelming majority of the Jewish
population, 98 percent, was not actively religious. Of those who were, most were believed to be adherents of either Reform or Conservative
Judaism.

There were isolated instances of anti-Semitic vandalism during the year. In a three-week period in April, vandals desecrated 20 tombstones



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 13 of 22

at a Jewish cemetery in Brest. On August 16, vandals reportedly defaced a Holocaust memorial in Minsk for the third time, although
authorities denied that the incident occurred. While the government investigated such incidents and often assisted in restoring memorials,
police made no arrests in connection with the vandalism of these sites. On December 4, vandals painted swastikas and other Nazi symbols
on memorials at the Kurapaty site, including on markers commemorating Jewish and Tartar victims. Police made no arrests but subsequently
provided a full-time police presence at the site.

The state distribution agency Belsoyuzpechat continued to distribute the anti-Semitic and xenophobic newspaper Russki Vestnik, despite a
2003 order by the prosecutor general and the information ministry that distribution of the newspaper should be terminated. Sales of such
literature continued throughout the year in stores, government-owned buildings, and at events affiliated with the BOC. Anti-Semitic and
Russian ultranationalist literature continued to be sold and given away at Pravoslavnaya Kniga (Orthodox Bookstore), a store operated by
Orthodox Initiative that sells Orthodox literature and religious paraphernalia. The CRNA claimed it was difficult to prevent the distribution of
Russian-produced anti-Semitic literature.

For a more detailed discussion, see the 2005 International Religious Freedom Report.

d. Freedom of Movement within the Country, Foreign Travel, Emigration, and Repatriation

The law provides for freedom of movement; however, the government at times restricted its citizens' right to choose their place of residence
and their foreign travel. Internal passports served as primary identity documents and were required for permanent housing, receiving work,
and hotel registration.

Credible reports indicated that police continued to harass individuals because they lived at a location other than the legal place of residence
indicated in their internal passport.

The law provides for freedom of movement in and out of the country; however, the government at times restricted this right. Government
regulations specify that citizens who wish to travel abroad must obtain an exit stamp valid for one to five years. The government could
invalidate stamps that had been issued. Authorities prohibited certain opposition activists who had not paid fines for participating in unlawful
public demonstrations or who were not on the side supported by the government in the Union of Belarusian Poles (UBP) dispute (see section
2.b.) from travelling abroad. At times the government harassed civil society members who had travelled abroad.

In November authorities prohibited UBP members Andrzej Pisalnik, Jozef Porzecki, Wieslaw Kiewlak, and Andrzej Poczobut from travelling
abroad. Despite this prohibition, Poczobut travelled to Poland in November. On his return border guards seized his passport; it was returned
to him December 12 with a notation saying he was prohibited from international travel.

On November 23, border guards told UBP activists Inessa Todryk, Anzelika Arechwa, and Andrzej Lisowski they could not leave the country.
On November 3 and 4, border guards prevented UBP activist Anzhelika Orekhova from leaving the country. Other UBP activists were
detained for hours at the border, but eventually allowed to leave.

On October 28, the Minsk City council of lawyers denied human rights lawyer Vera Stremkovskaya permission to travel to an OSCE
conference in Thilisi, threatening revocation of her license. The same day the council passed a resolution barring all lawyers from foreign
travel for one month.

In several cases opposition activists wishing to travel abroad were detained at the border for lengthy searches while leaving or returning to
the country. On October 27, customs officials held opposition party leader Aleksandr Kozulin at the airport for several hours as they
confiscated material from him, causing him to miss his flight. The same day customs officials seized written material from opposition party
leader Anatoly Lebedko as he returned to Minsk from a meeting with members of the European Parliament.

On August 17, the BKGB questioned independent journalist Aleksandr Rautenko about the purpose of his travel after he returned from
Prague.

During the year the government imposed new restrictions on travel abroad. A March 9 presidential decree, ostensibly intended to counter
trafficking in persons, requires any student who wishes to study abroad to obtain permission from the minister of education. When signing
the decree, Lukashenko publicly stated his opposition to citizens' studying abroad. The government used this requirement to block the
participation of 59 high school students in one educational exchange program abroad. The decree also requires the interior ministry to track
all citizens working abroad and travel agencies to report citizens who did not return from abroad at their scheduled time to the interior
ministry. The government denied reregistration to most travel agencies that arranged work abroad. A June 13 presidential decree placed
new controls on the foreign travel of government officials. Various presidential statements during the year and a presidential decree issued
on October 4 served to reduce the number of children from Chernobyl-contaminated areas who were able to travel abroad for treatment,
particularly those who wanted to travel during the school year. For example, several hundred children were denied permission to go to
Germany and Italy in February. The decree also requires that students or their chaperones who did not return to the country on time be
reported to the presidential administration.

The law requires travelers to areas within 15 miles (25 kilometers) of the border to obtain an entrance pass. Police arrested several
prodemocracy activists for violating this law after holding meetings in towns near the border (see section 3).

The law does not provide for exile abroad, and there were no reports that the government used it in practice.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 14 of 22

The law provides for internal exile, and the government used it. Detention in internal exile is one possible penalty for defaming the president.
During the year the courts sentenced 3 opposition leaders to 18 to 24 months of internal exile (see section 1.e.).

The law provides for the right to emigrate, and the authorities generally respected this right; however, there were restrictions for individuals
with access to sensitive government information or citizens involved in criminal investigations. Persons who have been refused permission to
emigrate may appeal to the courts.

Protection of Refugees

The law provides for the granting of asylum or refugee status in accordance with the 1951 UN Convention relating to the Status of Refugees
and its 1967 protocol, and the government has established a system for providing protection to refugees. Under the law, all persons who
applied for or received asylum are protected against refoulement, the return of persons to a country where they feared persecution. In
contrast with the previous year, there were no reports that the government detained individuals transiting the country from Russia and
deported them back to Russia. As of the end of October, the government had granted refugee status to 548 Afghanis and 123 Georgians.

The law does not allow for temporary protection of persons who may not qualify as refugees; however, the government granted humanitarian
protection to approximately 40 persons who may not have qualified for refugee status but who had humanitarian grounds for remaining in the
country.

The authorities cooperated with the UNHCR and other humanitarian organizations in assisting refugees.
Section 3 Respect for Political Rights: The Right of Citizens to Change Their Government

The law provides the right for citizens to change their government peacefully; however, the government effectively denied citizens this right.
President Lukashenko dominated all branches of government. Since his election in 1994 to a five-year term as the country's first president,
Lukashenko has consolidated power steadily in the executive branch, using referenda in 1996 and 2004 to amend the constitution to
broaden his powers and extend his term in office.

The constitution provides for parliament to meet twice a year for a total of no more than 170 days. Presidential decrees issued when
parliament is out of session have the force of law, except in a few cases specified in the constitution. In practice the president also issued
decrees when parliament was in session. The constitution allows the president to issue decrees with the force of law in specific, urgent
circumstances, a provision President Lukashenko has interpreted broadly.

Elections and Political Participation

In October 2004 the country held seriously flawed parliamentary elections and a referendum to change the constitution and eliminate term
limits for the president, thereby allowing Lukashenko to run for a third term in 2006. The government used administrative resources to
support the referendum and government-backed candidates, who won in every district. An OSCE observation mission reported that the
election fell significantly short of international standards for democratic elections, citing the active exclusion of opposition candidates,
detention of opposition campaign workers and domestic observers, restrictive campaigning rules, unbalanced media coverage, flawed vote
counting, and a lack of transparency in vote tallying. Other electoral irregularities included the firing and non-extension of employment
contracts of opposition candidates and individuals who worked on their campaigns, and widespread, credible reports of coercion of
individuals to vote early, when oversight was more lax.

On March 20, a by-election was held in Grodno to fill the last vacant seat in parliament. The government's arbitrary expulsion of opposition
candidates, seizure of opposition campaign materials, and use of state resources to support the government-backed candidate marred this
vote. An estimated 25 percent of voters voted up to 5 days early. Some of these, mostly state employees, reported they were ordered to do
so by their employers. No independent observer was allowed to watch the vote count, and police escorted three observers out of polling
stations.

During the year the government made it more difficult for political parties to operate. In June parliament passed a restrictive law governing
political parties that made it much easier for the government to suspend or close parties. A party could be suspended for six months for any
legal violation. The government could also close any political party after it receives two warnings for any violations; under the old law the
warnings had to be for the same violation. Political parties frequently received warnings for petty offenses. In January the Ministry of Justice
formally warned the Belarusian Popular Front because its official stamp read, "Republic of Belarus, Minsk." Even though the Ministry of
Justice had approved this stamp, it issued the warning, maintaining the stamp should only read, "Minsk." The law also requires that each
party have registered branches in four of the country's seven regions.

At the time the law passed, the Ministry of Justice was in the process of closing an estimated 80 percent of the local party offices in the
country on a variety of pretexts, rendering the parties inactive in a majority of regions (see section 2.b.). In December, after deregistering
these local offices, the Ministry of Justice warned a number of parties for not having registered branches in enough regions. Additionally, the
law prohibits parties from receiving support from abroad. On September 19, the Minister of Justice ruled that any political bloc or coalition
must register with the government; the ruling was most likely aimed at the most organized opposition grouping in the country, the 10 Plus
coalition.

During the summer authorities disrupted a number of the 121 local political conventions organized by the 10+ opposition coalition. Police
were present at almost every meeting, in many cases videotaping participants or demanding to see their identification. In Pinsk, Elsk, and
Sianno police arrested the conventions' organizers before the events could begin. Police raided the meeting in Kalinkovichy on the pretext



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 15 of 22

there was a drug lab in the building, while Svetlogorsk police detained organizers for several hours to check their documents. In three cases
local fire departments ordered the evacuation of meeting halls, and in one case a hazardous materials team ended the convention, claiming
there was a mercury spill. On July 9, opposition parties planned to hold a meeting at the House of Culture in Domachevo, but the site was
locked when they arrived. Such events happened in a number of towns. In addition, 11 opposition members were arrested and charged with
"violating passport rules in a border zone" for traveling to Domachevo. Others were arrested for the same offense in Ashmany. The
government considers all territory within 15 miles (25 kilometers) of the border to be a restricted zone.

The government began issuing fines against the political opposition that were generally much higher than in previous years, often exceeding
the average annual salary of $2,450 (5.2 million rubles). The government also began confiscating the private property of opposition activists
who could not pay these fines. UCP deputy Marina Bogdanovich was fined $2,200 (4.7 million rubles) for participation in a March 1 strike. On
May 27, court officials entered her home and confiscated property, including books, an iron, a cell phone, and her daughter's stereo and
computer, as payment towards the fine. On March 11, court officials seized property, including an electric tea kettle, a washing machine, a
lamp, a vacuum cleaner, and a painting from the editor of Pressbol newspaper towards payment of a fine for libel (see section 2). On
February 14, a Grodno judge fined former opposition member of parliament Valery Frolov $3,300 (7 million rubles) for participating in an
unsanctioned protest.

Numerous and credible reports indicated many people were fired from their jobs because of their political activities or party membership (see
section 6.a.). In some cities activists claimed that anyone who ran as an independent parliamentary candidate in 2004 was fired during the
year. There were other credible reports that authorities threatened to remove children from school or university because of the parents'
activities. In November the head of the ideology department of Baranavichy, Mr. Zhidko, forced Viktor Syritsa, a lecturer at the Baranavichy
Economic and Law College, to resign because he organized a meeting between his students and an opposition politician. On August 23,
local officials in Varkhi refused to renew the employment contract of school principal Leonid Gorovoi, a member the Belarusian Social
Democratic Party Hramada. On October 14, a district court in Gorodok rejected Gorovoi's appeal for the return of his job. In defending their
decision, local officials reportedly blamed the "flawed schedule" Gorovoi created for the high incidence of thyroid cancer in the region. In
February customs authorities did not renew the work contract of Vasil Vauraniuk, a member of the Belarusian Social Democratic Party
Narodnaya Hramada, who served as an election observer in the October 2004 elections.

Party members were often detained, fined, or jailed after conducting meetings. For example, authorities in Baranovichi detained UCP leaders
Anatoly Lebedko and Sergey Kalyakin on July 16 for holding an unsanctioned meeting, even though it was held in a registered party office.
On July 18, authorities fined two UCP members $240 (516 thousand rubles) each for organizing a meeting in a private residence. On August
30, authorities fined Belarusian Party of Communists activist Anatoliy Novik $475 (1 million rubles) for holding an unsanctioned meeting,
even though the meeting was at a registered party office.

Opposition members routinely faced other forms of harassment throughout the year. Police frequently stopped and briefly detained
opposition presidential candidate Aleksandr Milinkevich and his campaign team when they traveled around the country. On November 24,
authorities in Bobruisk turned off the electricity and disconnected the telephones to an apartment where Milinkevich was trying to hold a
press conference. Authorities also prevented some local residents from meeting with him.

There were 32 women in the 110-member lower house of parliament and 18 women in the 56-member upper house of parliament. However,
no women chaired any of parliament's 14 committees. There were 3 women in the 25-member Council of Ministers, and the head of the
Central Election Commission was a woman. With the exception of the judiciary, men held virtually all leadership positions.

No high-level members of government or parliament openly identified themselves as members of a minority, although several are Polish or
members of other ethnic groups.

Government Corruption and Transparency

Corruption in the executive branch of government was a significant problem. Authorities prosecuted a significant number of individuals for
corruption—over four thousand in the first 11 months of the year—indicating growing efforts to combat corruption. However, corruption
remained a problem in the highest levels of government, with a poor delineation between the president's personal and official funds, and a
heavy reliance on off-budget revenues. The government itself profited from official corruption, for example through high levels of goods
confiscated at the border being sold in state shops and the increasing renationalization of the economy. According to Transparency
International, the problem appeared to be endemic and worsening. In 2004 authorities arrested and convicted the head of the property
management division of the presidential administration, Galina Zhuravkova, for embezzling over $3 million. Despite being sentenced to four
years in prison, she was never taken into custody.

The law and government policies severely restrict public access to government information, and authorities moved to restrict it further during
the year. In practice citizens were given good access to certain categories of information, and access to other information was extremely
limited. A 2004 presidential edict broadened significantly the amount of government material considered a state secret.

Section 4 Governmental Attitude Regarding International and Nongovernmental Investigation of Alleged Violations of Human Rights

Several domestic human rights groups were active in the country; however, authorities hindered their efforts to investigate alleged human
rights violations. Authorities monitored NGO correspondence and telephone conversations and harassed NGOs by bureaucratic means such
as frequent tax and other inspections and deregistration (see sections 1.f. and 2.b.). The government generally ignored reports issued by
human rights NGOs and did not meet with these groups during the year. Official government media did not report on human right NGOs and
their actions; independent media that reported on human rights' issues were subjected to closure and harassment (see section 2.a.).



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 16 of 22

The government has closed most major registered human rights NGOs and NGO resource centers, actions viewed by independent
observers as politically motivated. On July 19, the president signed a restrictive new law that allows authorities to close an NGO after just
one warning from the government of a violation of the law. The violations most frequently cited were discrepancies between the stamp that
had been presented when the organization registered and the one used on a subsequent occasion, inaccuracies in an organization's
letterhead, the use of a mailing address at a residence rather than the registered office, alleged forgeries among the signatures required to
obtain legal registration, and failure to follow the organization's own by-laws. The law allows authorities to close an NGO for illegally
accepting foreign assistance and allows the Ministry of Justice to participate in any NGO activity, review any NGO document, and request
any information from an NGO. It also requires NGOs to present a detailed report annually to the Ministry of Justice on their activities, office
locations, names of officers, and total number of members.

On July 18, the Nadezhda Center in Vilejka region cancelled reservations at the last minute for a summer human rights camp hosted by the
Foundation for Legal Technologies NGO on the pretext that government inspectors had found unsanitary conditions at the camp. On
February 21, the Supreme Court closed Adradzhenne Aychyny, an NGO dedicated to women's economic and political rights, for allegedly
not responding to Ministry of Justice requests for information in a timely manner. The closing occurred immediately after the NGO held a
seminar on gender issues with Vyasna, a human rights NGO that the government had previously closed.

The law prohibits persons from acting on behalf of an unregistered NGO, and the government prosecuted several persons for this offense
during the year. On September 28, Grodno judge Natalya Kozel fined Jan Roman $600 (1.3 million rubles) for passing out bulletins of a trade
union that was not registered in that region. On October 11, the Minsk prosecutor's office issued a warning to the Romani NGO Zhoda for
writing an appeal on behalf of the Union of Belarusian Poles, whose leadership the government did not recognize. On December 2, police
searched the home of Telman Masliukov, claiming he had illegal drugs and weapons. Police seized material from the unregistered Zubr
youth group and charged Masliukov with acting on behalf of an unregistered organization.

A presidential decree provides that international assistance may only be granted to, or accepted by, an organization that is registered with
the Ministry of Economy; however, government regulations prohibit international assistance for human rights organizations regardless of their
registration status. Another presidential decree prohibits foreign support for a broad range of activities, including the preparation,
administration, and organization of elections and referenda; the organization of meetings, rallies, demonstrations, pickets, and strikes; the
publication and distribution of promotional materials; and the organization of seminars and other types of promotional activities involving the
population. The law also prohibits unregistered organizations from providing assistance to other NGOs.

The government sometimes refused groups permission to accept foreign support even if they complied with government reporting
requirements. For example, after two months of applying, the government refused the Belarus Helsinki Committee permission to accept one
thousand dollars from the International Helsinki Federation.

Break-ins and questionable tax audits remained problems during the year. On June 17, Minsk's Moskovskiy District tax office again
attempted unsuccessfully to collect back taxes and fines on the Belarus Helsinki Committee, although the committee won several court
cases against these taxes in 2004. In the same frequently recurring case, on December 20, the Supreme Economic Court overturned its own
earlier ruling and ordered the Belarus Helsinki Committee to pay $72 thousand (155 million rubles) in back taxes and fines on a grant it
received from the European Union (EU). In May Rada, the Belarusian Association of NGOs for Youth and Children, was ordered to pay fines
and back taxes on EU and UN grants. On February 24, four Ministry of Justice officials broke into and searched the office of the International
Institute for Socio-Economic and Political Studies outside Minsk.

Authorities were increasingly reluctant to discuss human rights with international NGOs, whose members often had difficulty traveling to and
were occasionally expelled from the country.

The government rejected an April 14 UNCHR resolution that urged it to conduct a transparent investigation into the disappearances of
prominent opposition activists and to suspend or dismiss officials suspected of involvement in the disappearances (see section 1.b.). The
resolution also stressed the need for the government to bring election standards into line with international norms, release persons
imprisoned for political reasons, assure the freedoms of media, assembly and association, and comply with the various UNCHR
mechanisms. The UNCHR extended the mandate of its special rapporteur on the human rights situation in the country; however, the
government again refused to grant the rapporteur a visa to enter the country to conduct an assessment. On September 19, Deputy Foreign
Minister Viktor Gaisenok announced that the government would not cooperate with the rapporteur.

Section 5 Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons

The constitution provides that all citizens are equal before the law and have the right to equal protection of their rights and legitimate
interests. The constitution and other laws also specifically prohibit discrimination based on factors such as race and language, or gender in
certain instances. However, the government did not always protect these rights in practice. Violence against women and children, trafficking
of persons, and discrimination against persons with disabilities, Roma, and homosexuals were problems.

Women

Domestic violence, including spousal abuse against women, was a significant problem. In January 2004 the country's delegation to the
Commission on the Elimination of Discrimination Against Women stated that 30 percent of women reported suffering from domestic violence.
Spousal abuse is punishable under the law, and women's groups indicated that the police generally enforced laws against domestic violence
and that the courts generally imposed appropriate sentences. In 2004 some 350 criminal cases were opened for domestic violence.
Nevertheless, women were reluctant to report domestic violence due to fear of reprisal and social stigma. Women's rights activists reported
they were unable to get domestic violence legislation introduced into parliament. NGOs operated crisis shelters, primarily in Minsk.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 17 of 22

Rape was a problem. A law against rape exists; however, most women did not report rape due to shame or fear that the police would blame
the victim. There is no explicit law against spousal rape, and there have been no prosecutions. Over 20 percent of women reported
experiencing sexual abuse at least once, according to data released by the Ministry of Labor and Social Security in 2004. In the first 10
months of the year, the Ministry of Interior reported 392 rapes, a 17 percent increase from the year before. Socially, spousal rape was not
viewed as a crime.

The law prohibits prostitution, but the penalties usually involved only a warning or a small fine. Although authorities and local human rights
observers reported that prostitution was not a significant problem, considerable anecdotal evidence indicated that it was growing, particularly
in regions outside the main cities. Prostitution rings operated in government-owned hotels.

Trafficking in women was a serious problem (see section 5, Trafficking).
Sexual harassment was reportedly widespread, but no specific laws other than those against physical assault deal with the problem.

The law provides for equal treatment for women with regard to property ownership and inheritance, family law, and in the judicial system, and
this was generally respected in practice. The law also requires equal wages for equal work; however, this provision was not always enforced.
Women had significantly fewer opportunities for advancement to the upper ranks of management or government and a disproportionate
number of the unemployed were women. At year's end women held only four high-level government positions and four CEO positions in
major companies. Women reported that managers frequently considered whether a woman had children when examining job candidates.
The Ministry of Labor and Social Security is responsible for ensuring gender equality; however, it cannot issue binding instructions to any
other government agency.

Children

The authorities were committed to children's welfare and health, although the quality of education and medical care was lower outside of
major cities.

Children begin school at the age of 6 and are required to complete 9 years of education. The government made 11 years of education
available at no cost, and most children completed compulsory schooling. In many cases the government paid for university education.

Children were entitled to free health care. While allowing thousands of children living in Chernobyl-affected areas to travel abroad for
rehabilitation, the government introduced new regulations that blocked certain groups of children from traveling during the school year (see
section 2.d.). There were no differences in the health treatment available to girls and boys.

Child abuse was a limited problem. The Ministry of Labor reported that 86 percent of the country's 32 thousand orphans had been
abandoned by their parents; this statistic appeared to include children of alcoholic parents removed from the home by the government.

Child marriage was generally not a problem. However, within the Romani community, girls as young as 14 and boys as young as 16 could
marry with parental consent.

Trafficking of children was a problem (see section 5, Trafficking).

The law allows military units to adopt and train orphans between the ages of 14 and 16. While these children are not enlisted in the military,
they must comply with military rules, wear a uniform, and obey orders. They are required to join the unit upon reaching the draft age of 18.

Trafficking in Persons

The law prohibits trafficking in persons; however, there were reports that persons were trafficked from and within the country. The
government continued to make efforts to combat trafficking, including the adoption of decrees to protect victims' rights and increase
punishment for traffickers; however, corruption among police officers and border guards continued to inhibit the government's antitrafficking
efforts.

The law criminalizes trafficking in persons for sexual or other kinds of exploitation. The penalty for trafficking is 5 to 7 years' imprisonment;
severe forms of trafficking are punishable by up to 15 years' imprisonment. On March 9, a presidential decree increased the punishment for
trafficking. Although the possible penalties remain the same, amendments to the criminal code made after this decree ensure that those
convicted of trafficking receive longer sentences than they would have prior to the decree. The decree also amended the law to provide that
trafficking victims are not held criminally responsible for illegal acts committed while a victim and that the government may confiscate the
property of convicted traffickers.

Government efforts to combat trafficking improved. In the first half of the year authorities convicted 84 persons for trafficking, compared to 67
in the same period in 2004. On March 3, a Minsk district court sentenced the head of a sex trade ring to 15 years in prison for trafficking 168
persons to foreign countries.

The government's antitrafficking efforts are coordinated by the interior ministry's department on combating trafficking in human beings. Many
observers concluded that the government needed to clarify the role and power of the department in order for it to be effective.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 18 of 22

Attention to trafficking at the border increased, but segments remained largely uncontrolled. An EU program provided training and equipment
to border guards; however, an open border exists with Russia. The Ministry of Labor continued to monitor and license activities of
employment agencies offering labor contracts in foreign countries. Under a March presidential decree, all agencies that facilitate travel, work,
study, and marriage abroad were forced to reregister with the government and provide full information to the government about foreign
employment contracts, if applicable (see section 2.d.). Out of 716 travel agencies, 198 were not reregistered. Most agencies dealing with
work abroad, as well as most modeling agencies and marriage brokers, were not reregistered.

Authorities cooperated with counterparts in Germany, the United Kingdom, Israel, the Netherlands, France, Spain, Lithuania, Austria, Poland,
Italy, Turkey, and other countries on trafficking cases.

NGO sources estimated that 10 thousand citizens became victims of trafficking annually, primarily for sexual exploitation in other countries.
The country was both a country of origin and transit for women and girls trafficked to the EU (particularly Germany, Poland, the Czech
Republic, Lithuania, and Cyprus), the Middle East (particularly Israel), Turkey, Russia, Ukraine, and Japan. The country's open border with
Russia was a particular problem as it allowed easy trafficking of women. Women under the age of 30 and girls were at particular risk of being
trafficked due to their ignorance of the danger and their lack of economic opportunities, although women over 30 increasingly became
trafficking victims during the year.

Traffickers used force, fraud, and coercion to traffic persons, mostly from economically depressed areas, for sexual exploitation or for
physical or menial labor. Traffickers used offers of foreign employment or marriage and travel agencies to recruit victims. More than half of
the women trafficked were promised jobs as dancers or entertainers without any mention of prostitution or sex work. Traffickers often
withheld victims' documents and used physical and emotional abuse to control them.

Employment agencies, particularly travel and modeling agencies, and persons with connections overseas were primarily responsible for
trafficking. Some traffickers reportedly had links to organized crime and drug trafficking.

Corrupt officials facilitated trafficking by accepting bribes and turning a blind eye to trafficking. On March 3, former culture ministry official A.
Semenov was sentenced to 8 years in prison for using his position to traffick 20 women to Italy.

Women seldom reported trafficking crimes to police due to the social stigma attached to trafficking, aversion to dealing with authorities,
insufficient protection of victims and witnesses, and a shortage of services for victims. Some victims were deported back to the country and
did not receive special status or assistance as trafficking victims. The International Organization for Migration (IOM) assisted 455 victims as
of December 1, compared with 251 in 2004. The IOM attributed the increased number to public awareness of the problem of trafficking and
improved law enforcement assistance to trafficking victims.

On August 8, the government adopted a decree that defines the status of trafficking victims and mandates measures to provide protection,
medical care, and social rehabilitation to victims. The decree makes traffickers responsible for expenses incurred by the government, helping
victims and permitting agencies that assisted victims to gain reimbursement through the courts.

On January 20, a state television network aired an antitrafficking film during prime time. There was also an increase in the number of
antitrafficking billboards and television and radio public announcements through the year.

The IOM, the UN Development Program (UNDP), and La Strada/Young Women's Christian Association (YWCA) conducted national
awareness campaigns and provided training to NGOs in regional towns. La Strada/YWCA and the IOM continued to open and operate
hotlines. On August 23, the IOM and other official foreign donors began a two-year program to combat trafficking through the economic
empowerment of women. The government did not conduct any trafficking awareness programs during the year, but increased reporting on
trafficking in the government-controlled media.

Persons with Disabilities

The law does not specifically prohibit discrimination against persons with disabilities. Discrimination in the provision of employment,
education, access to health care, and other government services was a problem, although the government made improvements during the
year.

The law mandates that transport, residences, and businesses be accessible to persons with disabilities; however, facilities, including public
transport and government office buildings, were usually not accessible. The Republican Association of Disabled Wheelchair Users (RADWU)
reported that the government's 2001 program to make public buildings accessible to persons with disabilities over a five year period had few
results. For example, ramps were installed on the exteriors of some buildings, but the interiors remained inaccessible. RADWU estimated
that over 75 percent of persons with disabilities were unable to leave their homes without assistance. Many sidewalks and stores had no
ramps and many buildings had only stairs or small elevators.

Central authorities provided minimal and mainly ineffectual benefits for persons with disabilities. For example, while persons with disabilities
may receive a 50 percent discount on rent and utilities, it could only be claimed if they lived alone. Since few homes were accessible to
persons with disabilities and most lived with friends or family who helped provide daily mobility, very few could claim benefits. Public
transportation was free, but neither the subway nor the bus system were wheelchair accessible.

The government prohibited employers from requiring persons with disabilities to work more than seven hours a day. However, this restriction
discouraged companies from hiring persons with disabilities. The government supported only state-run rehabilitation facilities that were often
not as well-equipped or responsive to patient needs as NGO facilities.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 19 of 22
The Ministry of Labor and Social Security is the main government agency responsible for protecting the rights of persons with disabilities.
National/Racial/Ethnic Minorities

Unlike in previous years, there were no reports that youth in ultranationalist skinhead groups such as the Russian National Union and the
National Bolshevik Party harassed foreigners and citizens promoting Belarusian culture.

Events and stores associated with the Belarusian Orthodox Church sold anti-Semitic literature (see section 2.c.).
In March the government interfered with the election of the new leader of the Union of Belarusian Poles (see section 2.b.).

There was significant official and societal discrimination against the country's approximately 65 thousand Roma. Police harassed Romani
women selling produce or telling fortunes in markets, while government media and officials portrayed Roma negatively. In October and
November, state television channel ONT aired a documentary, "Gypsies Go to Jail," that portrayed all Roma as criminals who sold drugs
from childhood. On December 21, the CRNA, responding to complaints by Romani groups, asked the prosecutor general's Office to examine
whether this program dishonored the Roma.

The Romani community was characterized by high unemployment and a low level of education; in November authorities estimated the
unemployment rate at 93 percent. Romani children spoke mainly Romani and Belarusian and struggled in the school system, where the
primary language of instruction was Russian. Romani students reported that teachers and fellow students often considered them lazy or
mentally incompetent due to language-related academic difficulties. The Romani Lawyer's Group continued again during the year to petition
the government to permit the establishment of a public Romani school in Minsk, arguing that there were schools for Jews, Lithuanians, and
Poles; authorities had not responded by year's end.

Roma were often denied access to higher education in state-run universities.

The Russian and Belarusian languages have equal legal status; however, in practice Russian was often the only language used in
government activities and on government forms. The government's record in providing certain services in the Belarusian language improved
slightly during the year. On occasion authorities conducted official activities or published government documents in Belarusian, although they
continued to limit the availability of early childhood education in Belarusian. Schools taught several subjects, such as national history and
geography, in Belarusian, but increasingly taught most subjects in Russian.

In September Belarusian State University officials required student group leaders to report students who identified themselves as ethnic
Lithuanians or Poles, claiming the information was needed to determine the percentage of international students at the university.

Other Societal Abuses and Discrimination

Discrimination against homosexuals was a problem. Homophobia was widespread, and instances of harassment occurred in all spheres of
society.

The government-controlled media tried to smear the opposition by associating it with homosexuality. The media broadcast footage of a
contrived demonstration by a small group of "sexual minorities" at the October 2 opposition congress along with the comments of bystanders
that "gays are evil." Program announcers added comments to the effect that homosexuality goes hand-in-hand with Western paths to
development.

Societal discrimination against persons with HIV/AIDS was a problem. HIV-infected individuals were afraid to disclose their status for fear of
prejudice. Even doctors often feared AIDS and lacked knowledge about the disease. The UNDP reported that very few medical personnel
dealt with HIV/AIDS patients and HIV-infected women could give birth only at one department at one hospital. In prisons, HIV-infected
inmates faced strong discrimination and were segregated to minimize the risk of injury or death at the hands of other prisoners.

Incitement to Acts of Discrimination

On June 2, the defense ministry newspaper Vo Slavu Rodiny published an article and poem that denounced the election of the Union of
Belarusian Poles' leadership as undemocratic and illegal, likening it to Hitler's fifth column and insinuating that it was aiding a foreign country
in trying to overthrow the government. The poem encouraged the public to meet such efforts with violence, such as using clubs against
"these" Poles.

Section 6 Worker Rights
a. The Right of Association

The law allows workers, except state security and military personnel, to form and join independent unions on a voluntary basis; however, the
government did not respect these rights in practice. During the year the government continued efforts to suppress independent unions and
bring all union activity under its effective control. Its measures to this end included conversion of all government employees to short-term
contracts, nonextension of employment contracts for some members of independent unions, arrest of members of independent unions for
distributing union literature, confiscation of union materials, denial to union members of access to work sites, excessive fines, and pressure
on union members to join progovernment unions.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 20 of 22

The government-controlled Federation of Trade Unions of Belarus (FTUB) was the largest union organization, claiming four million members;
this number was likely inflated, since the country's total workforce was approximately four million. The Belarusian Congress of Democratic
Trade Unions (BCDTU) was the largest independent union affiliation with four independent unions totaling 12 thousand members.

Unlike the previous year, the government did not close any independent unions; however, on August 9, the Minsk City economic court
evicted the Belarusian Free Trade Union (BFTU) from its offices for alleged nonpayment of rent to the government-owned housing bureau of
the Minsk Partizanskiy region. The BFTU denied the allegation. The eviction left the union without a legal residence and therefore vulnerable
to being closed by the government.

On August 29, the Ministry of Justice ordered the independent Radio and Electronic Industry Workers' Union (REP) and BCDTU to provide
information on their membership and organizational structure within 48 hours. Union leaders criticized the order, and REP leader Gennady
Fedynich claimed that his union had been under inspection for seven months and that the ministry already had the information it required.
The BCDTU had also gone through a government inspection a few months earlier.

On October 4, Grodno authorities, under orders from the Ministry of Justice, inspected the Belarusian Independent Trade Union (BNP) at the
Grodno-Azot factory, checking documents, membership lists, and minutes of conferences and sessions of the BNP executive committee, as
well as membership dues. The union's leader claimed he was not informed of the inspection in advance and expressed the view that
authorities were carrying out instructions given by Lukashenko in a FTUB conference speech to "destroy" all independent trade unions. The
government claimed it informed the union in advance of the inspection, and that no violations were found.

The Ministry of Justice closed the Belarusian Party of Labor in August 2004; the party was not re-established during the year.

The government restricted the ability of workers to organize independent unions. A presidential decree requires that unions enroll at least 10
percent of workers in an enterprise in order to form and register a local union and at least 500 members to form and register a national union.
Independent trade union leaders reported that the requirement made union registration, and therefore union activities, nearly impossible in
many of the larger state-owned enterprises. Some local unions were denied registration under the decree.

On November 4, the Ministry of Justice ordered the independent Free Trade Union of Metalworkers (FTUM) to reregister as a local
organization after a ministry inspection found the union only had 217 members. FTUM leadership protested, claiming the union has 542
members and that the ministry had blocked 4 of the union's 9 local branches from registering. The ministry also found the Democratic Union
of Transport Workers to have too few members, and referred the case to the prosecutor general for further action.

On July 18, President Lukashenko signed a decree giving the progovernment FTUB the exclusive right to inspect any employer,
government-owned or private, for compliance with labor regulations without regard to whether it actually employed FTUB members. The
BCDTU considered that this decree discriminated against unions not affiliated with the FTUB. On October 20, the Ministry of Labor gave the
FTUB the right to inspect any business for compliance with wage regulations, regardless of whether that firm employed FTUB members.

On September 20, at the FTUB convention, Lukashenko criticized independent trade unions and advised the FTUB to enlist the remaining
independent trade union members into the FTUB. An October 26 presidential decree granted FTUB-affiliated unions free use of office space
in state-owned buildings. This decree did not apply to independent trade unions.

Since 2004 the government has forced government employees and employees of state-owned businesses, who were a majority of the
workforce, to work under a short-term contract system. There were credible reports that the government used this system to dismiss
independent union members and opposition political activists. While contracts could be signed for periods up to five years, most major
employers concluded contracts for six-month or one-year terms. On August 23, President Lukashenko signed a decree that set the minimum
contract length at one year. Any contract for a shorter period must have the worker's written consent; contract terminations required a two-
week notice. Independent unions welcomed the decree but considered the contract system to be "fundamentally" wrong and incompatible
with international standards. Union sources reported that state companies began offering bonuses to workers who signed contracts; workers
who signed contracts received salary increases of up to 35 percent.

Authorities took a number of actions to interfere with the organizing and operation of independent unions. During the year the government
revived its ideology program at state enterprises, assigning new ideology directors to promote government policies and monitor workers'
attitudes. Previously, tenured and relatively independent workers occupied such positions. One independent union leader claimed that the
ideology director at his factory characterized the job as being to rid the factory of all nongovernment unions.

On August 15, the Minsk Automobile Plant (MAZ) transferred Vladimir Volkov, the chair of the MAZ REP, to a less qualified position with a
decrease in pay, claiming his health kept him from fulfilling his duties. Sources indicated that Volkov's health did not affect his work, but gave
the MAZ administration a reason to annul his contract and move him to another section of the factory. The new position prevented Volkov
from speaking to other union members at the plant.

On September 28, a Grodno court fined Jan Roman, a journalist for the independent union newspaper Solidarnost and member of the REP,
$600 (1.3 million rubles) for acting on behalf of an unregistered organization. The action was based on allegations by the head of the guard
unit at the Grodno Automobile Engine Plant that Roman had distributed leaflets containing foul language and biased information that
disrupted the plant's working environment. In reaching its decision, the court ignored documents showing that REP was registered with the
Ministry of Justice and ruled that the union was an unregistered organization because it did not have a local chapter or registration in
Grodno. Roman was again arrested October 7 for passing out copies of an independent newspaper but released after an hour. On
September 21—a week prior to Roman's conviction—unknown persons broke into and ransacked REP's rented Grodno offices, breaking
computers, overturning furniture, and removing documents and electronic files. REP leaders blamed the break-in on government services.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 21 of 22

On September 13, unknown persons broke into the Minsk office of REP leader Gennady Fedynich and removed documents and electronic
files.

Authorities harassed independent union leaders. On October 13, the prosecutor general's office summoned BCDTU leader Aleksandr
Yaroshuk to question him on where he heard that President Lukashenko had ordered the FTUB to eliminate independent unions. In
September the prosecutor general's office questioned REP leader Gennady Fedynich about material in a REP bulletin, the place the bulletin
was printed, and arrangements for its distribution.

Authorities continued to threaten or fire employees at state-run enterprises who joined independent unions; workers often chose to avoid
joining nongovernment unions in order to keep their jobs and provide for their families. For example, in Orsha, threats of job loss reportedly
caused independent union membership to drop from 250 to 190 during the year. Union leaders and political activists were typically unable to
renew their contracts or were unsuccessful in finding new jobs in their profession. Oleg Dolbik, head of the dissolved Belarusian Union of Air
Traffic Controllers, was fired as an air traffic controller in 2004 and has since had difficulty finding a job in his profession.

On July 29, Maria Bogdanovich, an opposition activist who was fired from the Gomel region history museum on May 25, won a lawsuit
against the museum administration. The Gomel central court ordered the museum to pay Bogdanovich for her forced May 25-July 29
absence from work and to change the reason of her dismissal from "repeated failure to carry out her labor contract duties without valid
reasons" to "dismissal by mutual consent." Bogdanovich accused the museum administration of victimizing her for her political activities.
Employers are not required to reinstate workers fired for political or union activity.

The government interfered with unions' participation in regional and international labor organizations.

On February 2, BCDTU leader Aleksandr Yaroshuk reported that the government, citing the BCDTU's "insufficient membership," did not
include the largest independent union in the country's official delegation to the regional International Labor Organization (ILO) conference in
Budapest; instead, the country's unions were represented by Eduard Matulis, deputy chairman of the government-controlled FTUB.

In October 2004 an ILO commission of inquiry found that the government had interfered in union activity and made 12 recommendations to
the government on increasing its respect for freedom of association. In June the ILO application of standards committee concluded that the
government had not taken concrete measures to comply with the recommendations. The government refused permission for a special ILO
commission of inquiry to visit the country in September due to "scheduling conflicts." In November the ILO committee on freedom of
association presented a report that concluded the government had failed to implement any of the 12 recommendations.

In 2003 the Ministry of the Economy instructed the ILO to stop all activities related to its technical assistance project for labor unions because
the registration of the project had been rejected. The ministry cited the exclusion of the government-controlled FTUB from project activities
as the main reason that registration was denied, even though local branch unions affiliated with the FTUB participated in project activities
throughout the year.

b. The Right to Organize and Bargain Collectively

The law provides for the right to organize and bargain collectively; however, government authorities and state-owned enterprises interfered in
union activities and hindered the ability of workers to bargain collectively, in some instances arbitrarily suspending collective bargaining
agreements.

In October 2004 an ILO commission of inquiry concluded that several trade unions had been denied the right to bargain collectively because
of the deregistration and nonregistration of unions. Unions reported that some enterprises and state agencies pressured workers to accept
individual contracts in lieu of collective contracts and also altered the duration of the contracts from life to fixed terms.

While the FTUB has exclusive rights to inspect any workplace, independent unions were rarely able to engage in such activities. For
example, the BFTU chairman, Gennady Bykov, was denied access to the Minsk Factory of Automatic Lines, despite having a union leader
pass. According to the BFTU, the head of the personnel department of the plant refused to grant Bykov access until he provided information
about his reporting and about the union conference at which he was elected chairman of the BFTU. After the requested information was
submitted, Bykov was granted an access pass until the end of the year. Bykov linked the incident to the administration's fear of BFTU's
activities and its increasing membership at the plant.

The law provides for the right to strike; however, tight government control over public demonstrations made it difficult for unions to strike or
hold public rallies. During the year small vendors and workers organized several small strikes in various regions of the country. Nonetheless,
authorities authorized only small demonstrations away from city centers. Management and local authorities frustrated workers' attempts to
organize strikes on many occasions by declaring that such activities would be illegal.

In April Brest Oblast judge Ruslana Syanko found Valantsin Lazarenkau, the chair of the Brest Oblast branch of the Free Trade Union, guilty
of holding an unsanctioned meeting in a market during a market vendors' demonstration on March 15. Lazarenkau claimed he did not
organize the meeting but was invited as a guest speaker. Judge Syanko fined Lazarenkau $237 (510 thousand rubles). On April 25, Minsk
city authorities denied REP permission to stage a rally in central Minsk on May 1 on the grounds that the REP failed to apply 15 days in
advance, as stipulated by law. According to REP leader Gennady Fedynich, the application was delivered on April 15.

There are no special laws or exemptions from regular labor laws in the six special economic zones.



2004 Country Report on Human Rights Practicesin Belarus Page 22 of 22
c. Prohibition of Forced or Compulsory Labor

The law prohibits forced or compulsory labor, including by children; however, women and girls were trafficked for sexual exploitation (see
section 5).

The government approved several subbotniks by which workers "volunteered" to work on Saturday and donate the day's earnings to finance
government social projects. Participation in subbotniks was technically voluntary but effectively mandatory; workers who refused to
participate were subject to fines and intimidation by employers and government authorities.

On March 1, the government arbitrarily ordered 150 graduating medical students to work for 3 years in small towns and villages assigned by
the government. While the government routinely assigned students who received state scholarships or stipends to work in such areas after
graduation, this was the first time authorities forced students who had not received assistance into compulsory service.

With the concurrence of a doctor, an administrative court may sentence alcohol and drug abusers to up to two years' labor in a government
work-treatment center, one of which is located in each of the country's six regions. Inmates receive minimal pay, almost all of which is taken
to cover room and board.

d. Prohibition of Child Labor and Minimum Age for Employment

The government has laws and policies to protect children from exploitation in the workplace, including a prohibition on forced and
compulsory labor and policies regarding acceptable working conditions, and the government implemented these laws in practice.

The law establishes 16 as the minimum age for employment. With the written consent of one parent or legal guardian, a 14-year-old child
may conclude a labor contract. The prosecutor general's office reportedly enforced this law effectively. Minors under the age of 18 were
allowed to work in nonhazardous jobs, but were not allowed to work overtime, on weekends, or on government holidays. Work was not to be
harmful to the minor's health or hinder his/her education. Child labor was generally not a problem.

e. Acceptable Conditions of Work

The national minimum wage of $55 (118 thousand rubles) a month did not provide a decent standard of living for a worker and family.
Officially, average real wages were approximately $250 (537 thousand rubles) a month at year's end, although many employees received
additional wages under the table.

The law establishes a standard work week of 40 hours and provides for at least one 24-hour rest period per week. Because of the country's
difficult economic situation, a number of workers found themselves working considerably less than 40 hours per week, and factories often
required workers to take unpaid furloughs due to raw material or energy shortages or lack of demand for factory output. The law provides for
mandatory overtime and holiday pay and restricts overtime to 4 hours every two days, with a maximum of 120 hours of overtime allowed
each year. The government was believed to have effectively enforced these standards.

The law establishes minimum conditions for workplace safety and worker health; however, employers often ignored these standards.
Workers at many heavy machinery plants did not wear even minimal safety gear. There is a state labor inspectorate, but the agency lacked
authority to enforce employer compliance and often ignored violations. From January to June, workplace accidents killed 101 workers and
seriously injured 337 others; 46 percent of those killed in accidents were inebriated. The law does not provide workers the right to remove
themselves from dangerous work environments without risking loss of employment.

Updates | Frequent Questions | Contact Us | Email this Page | Subject Index | Search
The Office of Electronic Information, Bureau of Public Affairs, manages this site as a portal for information from the U.S.
FIRSTG{)\-’ State Department. External links to other Internet sites should not be construed as an endorsement of the views or privacy
T m—— - policies contained therein.
FOIA | Privacy Notice | Copyright Information | Other U.S. Government Information



