
BUREAU OF DEMOCRACY, HUMAN RIGHTS, AND LABOR 
2008 Country Reports on Human Rights Practices 

 

 

According to its constitution, Belarus is a republic. It has a population of 9.7 million, a directly elected president, 

who is chief of state, and a bicameral parliament, the National Assembly, consisting of the Chamber of 

Representatives (lower house) and the Council of the Republic (upper house). A prime minister appointed by the 

president is the nominal head of government. In practice, however, power is concentrated in the presidency. Since 

his election in 1994 as president, Alexander Lukashenka has consolidated his power over all institutions and 

undermined the rule of law through authoritarian means, manipulated elections, and arbitrary decrees. Subsequent 

presidential elections have not been free or fair, and the September 28 parliamentary election failed to meet 

international standards. While civilian authorities generally maintained effective control of the security forces, their 

members continued to commit numerous human rights abuses. 

The government's human rights record remained very poor as government authorities continued to commit 

frequent serious abuses. The right of citizens to change their government was severely restricted. The government 

failed to account for past politically motivated disappearances. Prison conditions remained extremely poor, and 

reports of abuse of prisoners and detainees continued. Arbitrary arrests, detentions, and imprisonment of citizens 

for political reasons, criticizing officials, or for participating in demonstrations also continued. Some court trials were 

conducted behind closed doors without the presence of independent observers. The judiciary branch lacked 

independence and trial outcomes usually were predetermined. The government further restricted civil liberties, 

including freedoms of press, speech, assembly, association, and religion. The government seized published 

materials from civil society activists and closed or limited the distribution of several independent media outlets. 

State security services used unreasonable force to disperse peaceful protesters. Corruption continued to be a 

problem. Nongovernmental organizations (NGOs) and political parties were subjected to harassment, fines, 

prosecution, and closure. Religious leaders were fined, imprisoned or deported for performing services, and 

churches were either closed, deregistered, or had their congregations evicted. Trafficking in persons remained a 

significant problem, although some progress was made to combat it. There was discrimination against Roma, ethnic 

and sexual minorities, and against use of the Belarusian language. Authorities harassed independent unions and 

their members, severely limiting the ability of the workers to form and join independent trade unions and to 

organize and bargain collectively. 

There were several noteworthy developments, including release of the last nine internationally recognized political 

prisoners, allowing for distribution through state-controlled outlets after a three-year ban of two prominent 

independent newspapers, Narodnaya Volya and Nasha Niva, and the registering of the civil society NGO "For 

Freedom." 

RESPECT FOR HUMAN RIGHTS 

Section 1 Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom From: 

a. Arbitrary or Unlawful Deprivation of Life 

2008 Human Rights Report: Belarus 

February 25, 2009

Page 1 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



There were no reports during the year that the government or its agents committed any arbitrary or unlawful 

killings. 

b. Disappearance 

There were no reports of politically motivated or other disappearances during the year. 

On April 8, the prosecutor general extended for another three months its nine-year investigation into the 1999 

disappearance of former interior minister and opposition leader Yuriy Zakharenko. 

There were no developments in the ongoing investigations in the 1999 disappearances of opposition activist Viktor 

Gonchar and businessman Anatoliy Krasovskiy. In 2006 authorities suspended the investigation into the 

disappearance and presumed killing in 2000 of journalist Dmitriy Zavadskiy. There was evidence of government 

involvement in these cases, but authorities continued to deny any involvement in the disappearances. 

c. Torture and Other Cruel, Inhuman, or Degrading Treatment or Punishment 

The law prohibits such practices; however, the Belarusian Committee for State Security (BKGB), the Special 

Purpose Detachment riot police (OMON), and other special forces continued to beat detainees and demonstrators. 

Police also beat individuals during arrests and in detention for organizing or participating in demonstrations or other 

opposition activities. 

On January 10 and 21, riot police forcefully broke up demonstrations in Minsk organized by small business owners 

and activists. At both demonstrations crowds estimated at 1,500 gathered to protest a presidential order that 

restricted small business hiring practices. More than 45 entrepreneurs and activists were arrested; some were 

beaten by police while in detention. 

On March 25, police used force to disrupt a peaceful "Freedom Day" rally in Minsk to mark the anniversary of the 

first independent Belarusian republic. More than 1,000 demonstrators took part. Approximately 100 persons were 

arrested and detained, including several foreign journalists. Independent and foreign broadcast media coverage of 

the rally showed riot police beating demonstrators. 

On September 16, police forcefully dispersed a monthly "solidarity day" gathering in Minsk to mark the 1999 

disappearances of opposition figures. Riot police forced some 40 demonstrators out of the central square, beating 

several. 

On September 2, the International Federation of Human Rights (FIDH) in cooperation with the domestic human 

rights NGO "Vyasna" released a joint report, Conditions of Detention in Belarus, based on interviews with more than 

30 persons. The report noted "substantial evidence" of the use of torture and mistreatment of suspects during 

criminal and administrative investigations. 

Hazing of new army recruits with beatings and other forms of physical and psychological abuse continued; however, 

some conditions improved. In July the prosecutor general's office reported that registered cases of hazing in the 

armed forces decreased by half, that the crime rate in the army had decreased, and that 47 military officials were 

facing minor punishment for neglecting safety procedures. 

Prison and Detention Center Conditions 

Page 2 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



Prison and detention center conditions remained austere and posed threats to life and health despite limited 

improvements in construction of some new facilities. There were shortages of food, medicine, warm clothing, and 

bedding. Ventilation in cells and overall sanitation was poor. As a result, tuberculosis, pneumonia, and other 

communicable diseases were prevalent. 

In its September 2 report, FIDH-Vyasna concluded that prison conditions in the country were "extremely 

unsatisfactory and amount to inhumane treatment." Those interviewed in preparation of the report included former 

prisoners and detainees, relatives of prisoners, defense attorneys, NGO members, and a former judge. Despite 

numerous requests to the Ministries of Interior and Justice, government officials did not meet with FIDH 

representatives or approve requests to visit detention facilities. 

Former prisoners reported that medical check-ups were rare, conducted by under-qualified medical personnel, and 

that examination results were often fabricated. Some former political prisoners reported that they were treated 

worse than murderers, subjected to psychological abuse, and often had to share a cell with violent criminals. They 

also reported that authorities neither explained nor protected their legal rights. 

Overcrowding in prisons, detention centers, and in work release prisons, also known as khimiya, was a serious 

problem. Persons sentenced to Khimiya, a form of internal exile, lived in prison barracks and were forced to work 

under strict conditions. On April 22, seven persons were sentenced to two years of khimiya and two were fined 3.5 

million Belarusian rubles (BYR) (approximately $1,640) for participating in a January 10 demonstration organized 

by small business owners. 

The law permits family and friends to bring detainees food and hygiene products and to mail parcels to prisoners, 

but in many cases authorities did not respect the law. 

According to the government, there were 30,000 persons in confinement in 2007, as well as nearly 8,000 convicts 

in alternative correctional facilities and 7,000 persons in pretrial detention. Prisoners who complained about abuse 

of their rights often faced humiliation, death threats, or other forms of punishment. Some said they were 

blackmailed. Sources claimed that applications for parole frequently depended on bribing prison personnel. While 

standard bribes were generally between BYR 430,000 to BYR 646,000 ($200 to $300), high-profile prisoners were 

often asked to pay larger amounts. 

During the year there were no reports of independent monitoring of prison conditions by domestic or international 

human rights groups, independent media, or the International Committee of the Red Cross. However, on occasion, 

authorities granted foreign diplomats access to political prisoners and other jailed persons in the presence of prison 

officials. 

d. Arbitrary Arrest or Detention 

The law limits arbitrary detention; however, the government did not respect these limits in practice. Authorities 

continued to arrest individuals for political reasons and to use administrative measures to detain political activists 

before, during, and after protests. 

Role of the Police and Security Apparatus 

The Ministry of Interior has authority over the police, but the BKGB and presidential security forces also exercised 

police functions. The president has the right to subordinate all security bodies to his personal command. Petty 

corruption among police was widespread. From January to May the number of corruption-related offenses increased 

by 15.5 percent while bribery cases reportedly rose from 470 to 501. Impunity remained a serious problem. While 

Page 3 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



individuals have the right to report police abuse to the prosecutor, the government often did not investigate abuses 

by the security forces or hold perpetrators accountable. 

Arrest and Detention 

Police frequently detained and arrested individuals without a warrant. Under the law, police must request 

permission from a prosecutor to detain persons for longer than three hours. In practice, however, these procedures 

usually were a formality. Detained persons suspected of a crime may be held for up to 10 days without formal 

charge and for up to 18 months after charges are filed. Under the law, prosecutors and investigators have the 

authority to extend detention without consulting a judge. Detainees have the right to petition the legality of their 

detention; however, in practice, appeals by suspects seeking court review of their detentions were frequently 

suppressed or ignored. 

Police often detained individuals for several hours, ostensibly to confirm their identity. This tactic was frequently 

used to detain members of the opposition and demonstrators, to prevent the distribution of leaflets and 

newspapers, or as a pretext to break up civil society meetings. 

During the year authorities arbitrarily detained or arrested scores of individuals, including opposition figures and 

members of the independent media, for reasons that were widely considered to be politically motivated. 

On March 27, BKGB officers detained Pavel Levinov, a human rights advocate and lawyer for the Vitebsk-based 

Belarus Helsinki Committee. On May 23, a Vitebsk court sentenced Levinov in absentia to 10 days in jail and a BYR 

700,000 ($325) fine for disobeying orders and using obscenities. 

Between July 7 and 10, authorities detained more than 15 opposition and human rights activists in connection to a 

July 4 bombing in central Minsk that injured 50 persons. They were released without charge after 10 days. The 

human rights NGO "Vyasna" criticized the arrests and accused the BKGB of using the incident as a pretext to detain 

and question activists and intimidate their family members. Interior Ministry officials would not confirm the total 

number of persons detained or released. Investigations into the bombing continued at 'year's end. 

On July 26, police and BKGB representatives detained and released approximately 50 youth activists for violating 

environmental laws while they were camping near a lake in the Borisov district. The youths were participating in a 

three-day camp organized by the European Belarus coalition. 

Authorities placed persons under modified house arrest. On May 27, activists Pavel Vinahradaw and Mikhail Subach 

were sentenced to two years of "restricted freedom" for participating in the January 10 entrepreneurs' protest in 

Minsk. The third person, a minor named Maksim Dashuk, received an 18-month sentence. 

In 2006 authorities detained or arrested approximately 1,000 persons throughout the country for political reasons 

before and after the March presidential election. Many of those detained or arrested were bringing food and clothing 

to demonstrators protesting the fraudulent March presidential election in Minsk's October Square. 

Amnesty 

During the first five months of the year authorities released more than 2,700 prisoners under provisions of a 2007 

amnesty law. Unlike in previous years, there was no new general amnesty. 

e. Denial of Fair Public Trial 

Page 4 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



The constitution provides for an independent judiciary; however, the government did not respect judicial 

independence in practice. Corruption, inefficiency, and political interference were prevalent in the judiciary. 

There was evidence that prosecutors and courts convicted individuals on false and politically motivated charges, 

and that executive and local authorities dictated the outcomes of trials. 

The criminal justice system has three tiers: district courts, regional courts, and the Supreme Court. A Constitutional 

Court is empowered to adjudicate constitutional issues and to examine the legality of laws; however, in practice it 

was subservient to the executive branch. 

The president appoints six of the 12 members of the Constitutional Court, including the chairman, as well as the 

chairmen of the Supreme Court and the Supreme Economic Court. He also has the authority to appoint and dismiss 

all district and military judges. Judges depended on executive branch officials for personal housing. 

Prosecutors are organized into offices at the district, regional, and national levels. They answer to and serve at the 

pleasure of the prosecutor general, who is appointed by the president. Prosecutors are not independent and do not 

have authority to bring charges against the president or members of his executive staff. 

A 2006 report by the UN special rapporteur on Belarus described the authority of prosecutors as "excessive and 

imbalanced" because they can extend detention without the permission of judges. The report also noted an 

imbalance of power between the prosecution and the defense. Defense lawyers cannot examine investigation files, 

be present during investigations, or examine evidence against defendants until a prosecutor formally brought the 

case to court. Lawyers found it difficult to call some evidence into question because technical expertise was under 

the control of the prosecutor's office. According to many defense attorneys, these imbalances of power had 

intensified at the beginning of the year, especially in relation to politically motivated criminal and administrative 

cases. There were very few cases in which criminal defendants were found innocent. 

By presidential decree all lawyers are subordinate to the Ministry of Justice. Lawyers must be licensed by the 

ministry, are required to work for the state in regional collegiums, and must renew their licenses every five years. 

The law prohibits attorneys from private practice. Unlike in previous years, there were no reports during the year 

that authorities revoked lawyers' licenses for defending NGOs or opposition political parties. 

Trial Procedures 

The law provides for the presumption of innocence; however, in practice defendants frequently had to prove their 

innocence. The law also provides for public trials; however, trials were occasionally closed and frequently held in 

judges' offices. Judges adjudicate all trials; there is no system of trial by jury. However, in the case of grave 

crimes, a judge adjudicates the trial with the assistance of two civilian advisors. 

Defendants have the right to attend proceedings, confront witnesses, and present evidence on their own behalf; 

however, in practice these rights were not always respected. 

On May 15, Malady Front leaders Artur Finkevich and Zmitser Dashkevich were sentenced in absentia to seven days 

in jail for their participation in a May Day demonstration. They were notified of their sentences on May 19. 

On May 23, Malady Front leader Zmitser Fedaruk was notified that he had been sentenced in absentia two weeks 

earlier to 10 days in jail and fined BYR 1,050,000 ($490) for participating in a May Day rally and disobeying police. 

The notification occurred after the 10-day appeal period had passed. 

Page 5 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



The law provides for access to legal counsel for detainees and requires that courts appoint lawyers for those who 

cannot afford one; however, at times these rights were not respected, and some detainees were denied access to a 

lawyer. The law provides for the right to choose legal representation freely; however, a presidential decree prohibits 

members of NGOs from representing individuals other than members of their organizations in court. 

Courts often allowed information obtained from forced interrogations to be used against defendants. 

Defendants have the right to appeal court decisions, and most defendants appealed their criminal convictions. In an 

appeal, defendants and witnesses seldom appeared before the court and the court usually reviewed the protocol 

and other documents from a lower court trial. In the vast majority of cases, upper courts upheld the verdicts found 

in the lower court. 

Political Prisoners and Detainees 

During the year authorities released from prison nine internationally recognized political prisoners. However, 

authorities continued to harass former political prisoners and detainees with short-term detentions and jail 

sentences. 

In January and February, authorities released five political prisoners: Zmitser Dashkevich, Yuriy Leonov, Nikolay 

Avtukhovich, Artur Finkevich and Andrey Klimov. Dashkevich, a youth leader, served 16 months of an 18-month 

sentence for heading an unregistered organization. Leonov and Avtukhovich, who headed an independent small 

business group, were each sentenced in 2006 to three years in prison for alleged illegal activities and tax evasion. 

Finkevich, a youth activist, served more than two years for writing political graffiti. Klimov, a United Civic Party 

member, was jailed in April 2007 for posting an antigovernment article on his party's Web site. 

On February 22, political prisoner Alyaksandr Sdzvizhkov was released after serving three months of a three-year 

sentence. The former editor of the independent weekly newspaper Zhoda was sentenced in January for reprinting 

controversial Danish cartoons of the Prophet Mohammad in a 2006 issue of the paper. 

On August 16, authorities released political prisoner and former presidential candidate Alyaksandr Kazulin. He 

served more than two years of a five-and-a-half-year sentence. Associates claimed that he did not receive 

adequate medical attention after he was beaten by police during his March 2006 arrest or following a 53-day 

hunger strike in 2007 to protest his jailing and the fraudulent 2006 presidential election. 

On August 20, youth activist Andrey Kim and entrepreneur Sergey Parsyukevich, the last two political prisoners, 

were released. Kim was arrested in January and later sentenced to an 18-month jail term for allegedly threatening 

a police officer during a demonstration. Parsyukevich was jailed in April for allegedly violating new business 

regulations and attacking a police officer while in jail. 

In other cases, authorities refused amnesty to activists who were serving sentences of house arrest based on 

charges widely considered to be politically motivated. 

Civil Judicial Procedures and Remedies 

Individuals can file lawsuits seeking damages for, or cessation of, a human rights violation; however, the civil 

judiciary is not independent and rarely impartial in such matters. 

f. Arbitrary Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence 

Page 6 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



The law prohibits such actions; however, the government did not respect these prohibitions in practice. Under the 

law, persons who obstruct BKGB officers in the performance of their duties, including actions that in principle may 

be illegal, could be penalized or charged with an administrative offense. Such obstruction includes any effort to 

prevent BKGB officers from entering the premises of a company, establishment, or organization, and refusing to 

allow BKGB audits or to deny or restrict BKGB access to information systems and databases. 

The law requires a warrant for searches; however, the BKGB entered homes, conducted unauthorized searches, and 

read mail without warrants. The BKGB has authority to enter any building at any time, as long as it applies for a 

warrant within 24 hours after the entry. There were credible reports that government agents covertly entered 

homes of opposition activists and offices of opposition groups and monitored the actions of individuals. 

There were numerous instances in which authorities searched residences and offices for clearly political reasons. For 

example, on January 12, the BKGB raided the apartment of independent journalist Sergey Podsasonniy and seized 

computer equipment and a video camera on the pretext of investigating his involvement in the opposition youth 

group Malady Front. 

On June 16, police officers searched the residence of opposition activist Tatyana Vanina in Dzerzhinsk. Officers 

produced a search warrant dated May 19, which claimed that Vanina illegally produced printed materials. 

On August 7, special police and BKGB officers broke down the doors to the Malady Front headquarters in Minsk and 

arrested seven youth activists. The officers did not produce a search warrant and said they entered the apartment 

based on an anonymous tip that there was a dead body inside. Former Malady Front leaders, Zmitser Dashkevich 

and Artur Finkevich, were sentenced to seven days' confinement. A third activist, Pavel Kuryanovich, was sentenced 

to 15 days in jail. 

On November 19, authorities searched the office of the "For Freedom" movement. According to "For Freedom" 

leader Alyaksandr Milinkevich, court officers inventoried all the property in the apartment because a person 

involved in a criminal case had lived there 10 years earlier. 

The law prohibits authorities from intercepting telephone and other communications without a court order. In 

practice authorities monitored residences, telephones, and computers. Nearly all opposition political figures 

reported that authorities monitored their conversations and activities. 

The BKGB, the Internal Affairs Ministry, and certain border guard detachments may use wiretaps but must first 

obtain a prosecutor's permission. However, the lack of independence of the prosecutor's office rendered due 

process protections meaningless. 

The government owned a controlling share in all but two cellular telephone companies. Ministry of Communications' 

contracts for telephone service prohibited subscribers from using such services for purposes contrary to state 

interests and public order. The ministry has the authority to terminate telephone service of those who breach the 

law. 

There were numerous reports that the government coerced young persons, university students, and military 

conscripts to join the pro-Lukashenka state-funded NGO Belarusian Republican Youth Union (BRYU). In addition, 

the government employed and encouraged a widespread system of BRYU informants organized into civilian patrol 

squads, whose supposed purpose was to encourage students to become law-abiding citizens. At the beginning of 

2007 there were an estimated 3,633 civilian patrol squads with as many as 43,000 members. Almost 200 

"voluntary" squads had been created, with 49 of them policing higher educational institutions, 77 operating at 

general educational schools, and 66 at vocational training schools. 

Page 7 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



High school students feared that they would not be allowed to enroll in universities without BRYU membership, and 

university students reported that proof of BRYU membership was often needed to register for popular courses or to 

receive a dormitory room. Universities also offered patrol members discounts on tuition. On January 11, Minister of 

Education Alyaksandr Radzkou stated that membership in the BRYU would be considered in new mandatory 

recommendations for students who wished to train for professions in foreign affairs, state administration, and 

journalism. 

There were also reports that authorities threatened to punish family members for alleged violations or opposition 

activities. For example, in June, the wife of Gomel-based United Civic Party leader Vasiliy Polyakov was dismissed 

from her job as a history teacher. The school's administration stated it would not extend her employment 

agreement after alleging that she did not follow "state policies." After the July 4 bombing in Minsk, the BKGB 

questioned Alena Kavalenka, wife of Belarusian Popular Front member Syarhey Kavalenka, and told her she was 

being watched. 

Section 2 Respect for Civil Liberties, Including: 

a. Freedom of Speech and Press 

The constitution provides for freedom of speech and of the press; however, the government did not respect these 

rights in practice and enforced numerous laws to control and censor the media. 

Individuals could not criticize the government publicly without fear of reprisal. Authorities videotaped political 

meetings, conducted frequent identity checks, and used other forms of intimidation. Wearing masks, displaying 

unregistered flags, symbols, and placards bearing messages deemed threatening to the government or public order 

are also prohibited. 

The law also limits free speech by criminalizing actions such as giving information to a foreigner about the political, 

economic, social, military, or international situation of the country that authorities deem to be false or derogatory. 

On August 4, Lukashenka signed a new media law that will allow authorities to further restrict press freedoms. The 

law, which takes effect in February 2009, subjects online news sources to the same regulations as print and 

broadcast media, requires re-registration of most existing media, accreditation of journalists, and limits support 

from foreign organizations at 30 percent. The new law was widely criticized by domestic and international NGOs and 

press advocates such as the Committee to Protect Journalists, Article IX, the Belarusian Association of Journalists 

(BAJ), and Civic Belarus. 

There were independent newspapers and magazines and Internet news Web sites. However, they operated under 

repressive media laws and most faced discriminatory publishing and distribution policies. 

State-owned media dominated the information field and had the highest circulation and viewership. The state-

owned postal system, Belpochta, and the state-owned kiosk system, Belsoyuzpechat, continued to refuse to deliver 

and sell more than a dozen independent newspapers. In 2007 Belpochta removed three popular Russian 

newspapers (Kommersant, Moskovskiy Komsomolets, and Nezavisimaya Gazeta) from its subscription list. 

However, other Russian newspapers, including Izvestiya, were distributed. Media analysts asserted that the 

newspapers were removed because of reporting critical of Lukashenka's policies. 

On November 25, independent newspapers Narodnaya Volya and Nasha Niva signed contracts for distribution 

through state distribution systems after a three-year government ban. Narodnaya Volya also reached agreement 

with authorities for the newspaper to be printed at a state-owned press in Minsk. The newspaper previously was 

Page 8 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



printed in Smolensk, Russia due to government harassment. However, while both papers were publicly available, 

they were still subject to restrictions. 

Local authorities frequently warned independent editors and journalists to avoid reporting on certain topics and not 

to criticize the government. Authorities also warned businesses not to advertise in newspapers that criticized the 

government. 

International media continued to operate in the country but not without interference and harassment. Euronews 

and Russian channels TV Center, NTV, and RTR were generally available, although only through paid cable services 

in many parts of the country. Their news programs were at times blocked or replaced with local programming. 

Broadcasts from other countries, including Poland and Lithuania, could be received in parts of the country, usually 

along the border. 

The government continued to harass and arrest journalists. 

On January 12, the BKGB and police officers detained independent journalists Vladimir Samoilov, Galina Samoilova, 

and cameraman Valery Buldyk. Police questioned them about their work for the Warsaw-based independent 

satellite television channel Belsat and confiscated their equipment, alleging that it was stolen property. 

On March 27-28, authorities raided private residences and offices of approximately 30 journalists in 12 cities. 

According to the BAJ, BKGB officers detained 16 journalists and confiscated computers, audio and video equipment, 

and printed materials. The coordinated crackdown followed the violent police breakup of the peaceful March 25 

Freedom Day demonstration in Minsk. The Minsk deputy prosecutor Aleksey Stuk stated that he authorized the 

searches and seizures because of the journalists' extensive coverage of the demonstration and the violent police 

action. 

Some foreign journalists were prevented from reporting in the country. For example, on May 28, the Ministry of 

Foreign Affairs informed Aleksey Minchyonok, a journalist with independent Polish radio station Radio Racyja, that 

he would not be accredited because of "earlier illegal work for foreign media without proper accreditation." 

The government censored the media. Authorities frequently imposed heavy fines on journalists and editors for 

criticizing the president and his supporters. Many publications were forced to exercise self-censorship. Authorities 

warned, fined, or jailed members of the media who publicly criticized the government. 

The government tightly controlled the content of domestic broadcast media. In April 2007 the president stated that 

control of radio and television stations remained a high priority for the government and that private stations would 

not be allowed to operate in the country. He also stated that state publishing houses would never sign contracts 

with independent media publications that violated media laws. 

Only the state-run radio and the state-run television networks ONT, the First National Channel, and Capital 

Television were allowed to broadcast nationwide. The government continued to use its virtual monopoly on 

television and radio broadcasting to disseminate its version of events and to minimize opposing points of view. 

State television coordinated its propaganda documentaries with the country's security services. For example, the 

First National Channel frequently aired video footage of meetings between opposition activists and representatives 

of international organizations and foreign embassies that security service personnel had filmed. 

Local independent television stations operated in some areas and reported local news relatively unhindered by the 

authorities; however, most were under government pressure to forego reporting on national issues or be censored. 

Such stations were frequently pressured into sharing materials and cooperating with authorities to intimidate local 

Page 9 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



opposition and human rights groups that meet with foreign diplomats. 

Under the law, the government may close a publication after two warnings in one year for violating a range of 

restrictions on speech and the press. In addition, regulations give authorities arbitrary power to prohibit or censor 

reporting. The State Committee on the Press can suspend periodicals or newspapers for three months without a 

court ruling. The law also prohibits the media from disseminating information on behalf of unregistered political 

parties, trade unions, and NGOs. 

On May 16, Minsk city authorities ordered the private cable television service provider Kosmos TV to halt 

immediately broadcasting of three Russian channels. Two of the three channels aired a prohibited documentary 

about Lukashenka. 

Under the law, libel is a criminal offense. Slandering and insulting the president and public officials carry large fines 

and prison sentences of up to four years. The libel law makes no distinction between private and public persons 

concerning defamation of character. A public figure who was criticized for poor performance while in office may sue 

both the journalist and the media outlet that disseminated the critical report. 

In October 2007 the independent newspaper Narodnaya Volya and one of its staff journalists were fined BYR 25 

million ($11,600) and BYR two million ($940) respectively for allegedly defaming the head of the president's 

ideological office. In December 2007, the Novy Chas newspaper and a staff journalist were ordered to pay BYR 50 

million ($23,200) and BYR one million ($465), respectively, to a member of the National Assembly for an analytical 

article about the 'lawmaker's involvement in a Soviet-era criminal case and a state-controlled writers' union. The 

newspapers paid the fines and resumed publication. 

The government took numerous other actions during the year to limit the independent press, including limiting 

access to newsprint and printing presses. Several independent newspapers, including Vitebskiy Kuryer M printed 

materials in Russia because domestic printing presses (mostly state-owned) refused to print them. Other 

independent newspapers, such as Solidarnost, disseminated Internet-only versions due to printing and distribution 

restrictions. 

On April 25, police confiscated hundreds of copies of the independent newspaper Vitebskiy Kuryer M from 

opposition activist and distributor Valery Shchukin upon his arrival from Smolensk, Russia, where the paper was 

printed. Shchukin was charged with violating newspaper distribution laws. On May 20, an Ushachy district court 

fined Polotsk Malady Front members Yekaterina Solovyova and Ales Krutkin BYR 1,050,000 ($490) each for 

distributing illegally printed materials. On July 10, police arrested Barys Khamayda for selling independent 

newspapers in Minsk. An unknown assailant later beat up Khamayda; police charged Khamayda with using obscene 

language against the assailant and detained him for three days. 

In May authorities ordered the Grodno-based independent newspaper Gazeta Slonimskaya to vacate the premises it 

rented from a state-controlled company by June 1. The newspaper's editor, Viktar Uladashchuk, stated that he 

could not lease a new office because rental agencies feared government reprisals. At year's end the newspaper 

journalists continued to work at their homes. 

On June 18, the Information Ministry issued a warning to Vitebskiy Kuryer M for violating the law on media by 

misstating its address and failing to report a change of address. One month earlier, the Supreme Economic Court 

again denied the newspaper's registration application. 

During the year there were numerous examples of the government confiscating independent and opposition 

newspapers and seizing leaflets and other materials deemed to have been printed illegally. 

Page 10 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



Internet Freedom 

The government restricted access to the Internet, and monitored e-mail and Internet chat rooms. Many individuals 

and groups could not engage in the peaceful expression of views via the Internet, including by e-mail. 

The authorities freely monitor internet traffic. Internet cafe owners are required to maintain records of their 

customers and submit them to government security services. By law, Beltelekom and other organizations 

authorized by the government have the exclusive right to maintain Internet domains. 

Approximately 30 percent of the population, particularly in urban areas, had access to the Internet. Access was 

restricted by relatively high costs and lack of high-speed services. On occasion state providers blocked independent 

and opposition Web sites during major political events. 

On January 10, the Web sites of Radio Liberty, Charter 97, Belarusian Partisan, and the United Civic Party were 

partially or fully blocked because of their then-ongoing coverage of the demonstrations by small business owners in 

Minsk. Access to the Radio Liberty, Radio Svoboda, and Charter 97 Web sites was again disrupted in April prior to 

demonstrations marking the anniversary of the Chernobyl disaster. 

On August 4, Lukashenka signed into law new regulations that will subject Internet news outlets to the same 

requirements as print media, including registration. The law, which takes effect in February 2009, will also allow the 

state to legally block any unregistered Web sites, regardless of their origin. 

In response to the government's interference and Internet restrictions, many opposition groups and independent 

newspapers switched to Internet domains operated outside the country. According to sources, the few remaining 

independent media sites with domestic ".by" domains practiced heavy self-censorship. 

Academic Freedom and Cultural Events 

There government restricted academic freedom and cultural events. Educational institutions were required to teach 

an official state ideology that combined reverence for the achievements of the former Soviet Union and the country 

under the leadership of Lukashenka. Use of the word "academic" was restricted; NGOs are prohibited from including 

the word "academy" in their titles. 

During the year authorities dismissed teachers and researchers on political grounds. For example, Uladzimir 

Savitski, head master of a Vezha village secondary school, demanded that teachers join the Belaya Rus movement 

or face dismissal. All but one teacher signed membership applications. Forced registrations of teachers for the 

Belaya Rus movement also occurred at a kindergarten in the same village, and at a secondary school in Hutsuki. 

In March, Pavel Nazdra, an activist with the unregistered Belarusian Christian Democracy party was fired from his 

job at the Mazyr State Teachers' Training University in Gomel region, allegedly for being absent from work. Nazdra 

claimed he was fired for his political activities and denied violating his labor contract with the university. 

Government-mandated textbooks contained a heavily propagandized version of history and other subjects. All 

schools, including private institutions, are considered political bodies that must follow state orders and cannot be 

headed by opposition members. The education minister has the right to appoint and dismiss the heads of private 

educational institutions. 

The government tasked BRYU, the pro-Lukashenka, state-funded youth organization, with ensuring ideological 

purity among students. University Students reportedly were pressured to join the BRYU to receive benefits and 

Page 11 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



rooms in dormitories. Local authorities also pressured BRYU members to campaign on behalf of government 

candidates. In addition, authorities at times pressured students to act as informants for the country's security 

services. 

According to an education ministry directive, educational institutions may expel students who engage in 

antigovernment or unsanctioned political activity and are to maintain the proper ideological education of students. 

During the year at least 10 students were expelled for politically motivated reasons, compared with 20 students in 

2007 and more than 100 in 2006. However, some school officials continued to cite poor academic performance or 

absence from classes as reasons for expulsions. 

Between January 21 and 22, three student activists--Tatyana Tsishkevich, Paval Kuryanovich and Zmitser 

Zhaleznichenka--were expelled from various higher education institutions. Tsishkevich was initially expelled from 

the Belarus State University for late payment of fees, but officials later said it was due to "violations against public 

order and morality." Kuryanovich was expelled from the Minsk State Radiotechnical College for missing classes 

because of his 20-day detention for participating in a January 16 protest. Zhaleznichenka, a member of the 

opposition Belarusian Popular Front, was expelled from Gomel State University for alleged violations of the 

institution's internal rules and an eight-day jail sentence he received after his first expulsion from the university in 

September 2007. In June, Franak Vyachorka, a member of the Belarusian Popular Front, and Ivan Shylo, a Malady 

Front leader, were dismissed from school for participating in unsanctioned opposition rallies. 

The government also restricted cultural events. During the year the government continued to force opposition 

theater groups into venues such as bars and private apartments and to suppress unofficial commemorations of 

historical events. 

In March the Maksim Gorky National Academic Drama Theater did not renew Hanna Salamyanskaya's employment 

contract, and the Drama Theater of the Belarusian Army dismissed Maryna Yurevich. The two actresses had 

participated in a tour in the United Kingdom with the Free Theater, a Minsk-based underground theater company. 

b. Freedom of Peaceful Assembly and Association 

Freedom of Assembly 

The constitution provides for freedom of peaceful assembly; however, the government severely restricted this right 

in practice. 

Only political parties, trade unions, or registered organizations may request permission for a demonstration of more 

than 1,000 persons. The law criminalizes participation in the activities of unregistered NGOs, training of persons to 

demonstrate, financing of public demonstrations, or solicitation of foreign assistance "to the detriment" of the 

country. Violations are punishable by up to three years in prison. 

Organizers must apply at least 15 days in advance for permission to conduct a public demonstration, rally, or 

meeting. Government officials must respond no later than five days prior to the scheduled event. However, 

authorities generally refused permits to opposition groups or granted permits for demonstrations away from city 

centers. 

For example, activists requested to hold the annual March 25 Freedom Day and April 26 Chernobyl commemoration 

demonstrations in central Minsk. While protestors were not allowed to assemble at a prominent downtown location, 

city authorities instead gave permission for a demonstration in a secluded park. Belarusian Communist Party 

members were also directed to this same remote park to commemorate May Day. 

Page 12 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



On July 30, Brest city administrators refused to allow human rights activist Roman Kislyak to hold a rally to draw 

attention to indictments for petty hooliganism against activists. 

Authorities used intimidation and threats to discourage persons from participating in demonstrations, openly 

videotaped participants, and issued heavy fines or jail sentences on participants of unsanctioned demonstrations. 

Police and other security officials beat and detained demonstrators during and after unsanctioned, but otherwise, 

peaceful demonstrations. 

Police also used preemptive arrests to stop protests. In some instances the government encouraged and 

coordinated with progovernment groups to disrupt opposition demonstrations. 

On March 21, four opposition youths in Gomel were arrested for distributing leaflets about demonstrations to take 

place in Gomel on March 23 and in Minsk on March 25. The youths spent three days in a detention center before 

being convicted of violating rules on mass demonstrations. 

On August 11, Malady Front activist Lyudmila Atakulava was sentenced to 10 days in jail for participating in an 

unsanctioned demonstration on August 10 outside the Russian Embassy in Minsk. Fifteen youth activists took part 

in the 15-minute protest; three other protesters were arrested but released without charges. 

In March 2006 up to 12,000 persons gathered in and around Minsk's central square during a five-day period to 

protest the fraudulent outcome of the presidential election. Security forces used force to break up a make-shift 

encampment and arrested approximately 250 persons. Following the arrests, approximately 7,000 persons again 

attempted to gather in the square to protest the police violence and to mark Freedom Day. Riot police again used 

force to prevent demonstrators from entering the square and break up the rally. 

Freedom of Association 

The law provides for freedom of association; however, the government severely restricted it in practice. 

The government enforced laws and registration regulations to restrict the operation of independent associations 

that might be critical of the government. All NGOs, political parties, and trade unions must register with the Ministry 

of Justice. A government commission reviews and approves all registration applications; in practice, its decisions 

have been based largely on political and ideological compatibility with the government's authoritarian philosophy. 

Registration procedures required applicants to provide the number and names of founders, along with a legal 

address in a non-residential building. Individuals listed as members are vulnerable to retribution. The government's 

refusal to rent office space to unregistered organizations and the expense of renting private space forced most 

organizations to violate the non-residential address requirement. This allowed authorities to deregister existing 

organizations and deny their reregistration. 

On August 12, the Supreme Court upheld the Ministry of Justice's second decision to deny registration to the 

Belarusian Christian Democracy Party (BCD), citing technical flaws in the association's registration documents. The 

group was also denied registration in December 2007 for failing "to explain the meaning of Christian principles and 

values." 

In October 2007 the Supreme Court ruled against the NGO 'Vyasna's appeal to reverse a justice ministry decision to 

deny its registration application. The ministry stated that Vyasna did not meet technical requirements of the law on 

NGO organizations and that its charter was too vague. 

Page 13 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



Since 1997 authorities have denied Malady Front's registration application six times, including a request during the 

year to hold a founding conference in a public square in Minsk. 

During the year the Ministry of Justice again reported that it continued to issue written warnings to NGOs, political 

parties, and trade unions and that the courts continued to suspend or deregister NGOs and political parties for 

"systematic or severe violations of the law." Harassment in the form of inspections by security officials and 

confiscation of political literature, usually without warrants continued. 

c.  Freedom of Religion 

The law provides for freedom of religion; however, the government restricted this right in practice. While the 

constitution affirms the equality of religions and denominations, it also contains restrictive language, stipulating 

that cooperation between the state and religious organizations "is regulated with regard for their influence on the 

formation of spiritual, cultural, and country traditions of the Belarusian people." 

The government continued to use restrictive provisions of the 2002 religion law to hinder or prevent activities of 

groups other than the Belarusian Orthodox Church. In particular, the law restricts the ability of religious 

organizations to provide religious education, requires governmental approval to import and distribute literature, and 

prohibits foreigners from leading religious organizations. A concordat and other arrangements with the government 

provide the Belarusian Orthodox Church with privileges not enjoyed by other religious groups. The Belarusian 

Orthodox Church is a branch of the Russian Orthodox Church and the only officially recognized Orthodox 

denomination in the country. 

On January 8, Lukashenka described the Belarusian Orthodox Church as the "main ideologist of our country," 

asserting that "we have never separated ourselves from the church." On April 28, he promised that the government 

would help the church "serve the Fatherland and people." However, despite the BOC's favored status, the 

government on occasion warned church leaders about their "excessive influence." 

All religious matters are regulated by the Office of the Plenipotentiary Representative for Religious and Nationalities 

Affairs of the Council of Ministers (OPRRNA). Under the law, religious organizations must register either with OPRNA 

or with local and regional governments. Only groups with 20 or more members may be registered as religious 

communities. Groups affected by this restriction include the Pentecostal congregation, which has only 13 adult 

members. 

During the year OPRRNA refused to register some nontraditional religious groups, making their meetings illegal. As 

of January 2007 the OPRRNA reported that 25 religious denominations with 3,103 religious organizations were 

officially registered. 

The office of religious affairs continued to deny registration to what it considered non-traditional faiths, mainly 

Protestant groups such as the New Life Church and the Belarusian Evangelical Church. Most Christian communities 

campaigned for amendments to change the 2002 religion law, which restricts their activities and allows criminal 

prosecution of individuals for their religious beliefs. 

However, in contrast with previous years, officials registered several Hare Krishna communities during the year. On 

December 22, a community official said that six out of seven Hare Krishna communities had obtained registration. 

The community in Bobruysk remains unregistered, but still operates. It took six years, numerous law suits and fines 

before the communities were allowed to legally hold services and ceremonies. 

On March 2, the Constitutional Court rejected a petition with 50,000 signatures that sought to amend key 

Page 14 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



restrictive provisions of the religion law. The court stated that only the president and government officials can 

question the constitutionality of laws. 

Under the law, residential property can only be used for religious services if it has been officially converted from 

residential use, which requires all religious organizations to reregister their properties. Authorities continued to 

reject reregistration requests from many Protestant churches and other nontraditional faiths. As a result, the 

groups often were forced to meet illegally or in the homes of individual members. 

The government continued to limit the ability of groups to own or use property for religious purposes. A property 

that is not registered makes religious activity there illegal. 

On November 25, the Supreme Economic Court again postponed a hearing on a case brought by the New Life 

Church against Minsk city officials for seizing the church's land and property in 2005. A lower economic court had 

ruled in the city's favor, ordering the church to sell the property to the city below market value. In September the 

city had offered the church new land that was four times smaller, which the church declined. 

The law allows persons to gather in private homes to pray but requires them to obtain permission from local 

authorities to hold rituals, rites, or ceremonies in homes. Police interfered with religious meetings in residences 

several times during the year and sometimes arrested and fined participants. 

Baptists, Pentecostals, and other Protestants were warned or fined for illegally conducting religious services based 

on charges of disturbing public order or illegally gathering without prior permission. 

On April 28 and again on June 9, Pentacostal pastor Valentin Borovik was charged with leading an unregistered 

religious organization. He was fined BYR 140,000 ($65) the first time and BYR 315,000 ($146) the second time. 

The law allows citizens to speak freely about their religious beliefs; however, authorities continued to prevent, 

interfere with, or punish persons who proselytized for any religious group other than the Belarusian Orthodox 

Church. 

The government did not permit foreign missionaries to engage in religious activities outside of their host 

institutions. The law requires one-year, multiple-entry "spiritual activities" visas for foreign missionaries. Observers 

expressed concern that lack of standardized government guidance on implementing visa laws could affect the ability 

of missionaries to live and work in the country. 

On February 7, the Council of Ministers introduced a directive that outlines the grounds to denying entry to foreign 

and stateless clergy invited by local religious organizations. The grounds include presenting false data in travel 

papers, lack of Belarusian or Russian language skills, a conviction of an administrative charge, and any previous 

denial of entry by into the country. Foreign religious figures must also submit an increased number of documents 

that makes the process cumbersome. 

According to Syarhey Lukanin, a legal expert for the Minsk-based Protestant New Life Church, the directive will 

restrict the number of foreign clergy entering the country. He stated that 28 foreign priests were either deported or 

did not have their visas extended during the last 18 months. 

The law also prohibits the establishment of offices by foreign organizations whose activities incite "national, 

religious, and racial enmity" or could "have negative effects on the physical and mental health of the people." 

On December 17, three Polish Catholic priests working in the Hrodna diocese were denied an extension of their 

Page 15 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



permits to engage in religious activities. Authorities claimed the clergymen did not have good grasp of the country's 

state languages, despite their having worked in the country for many years. 

Foreign citizens officially in the country for nonreligious work can be reprimanded or expelled if they participate in 

religious activities. 

The law does not provide for the return of property seized during the Nazi occupation or the Soviet period and 

restricts the return of property used for cultural or educational purposes. 

At year's end authorities still had not followed through on a commitment to find a new location for state archives 

stored in a former Roman Catholic monastery complex-–the Bernadine Monastery--in central Minsk. In March 2007 

the government announced new plans to convert the monastery into a hotel and entertainment center. The plan 

triggered protests from the catholic community, forcing authorities to suspend it. 

Societal Abuses and Discrimination 

There was a generally amicable relationship among religious groups and a widely held ethic of tolerance; however, 

during the year several religious sites were vandalized and there were reports of occasional anti-Semitic incidents. 

On December 19, a district court banned as "extremist" and "anti-Semitic" 13 religious books and other materials 

published and distributed by the Minsk-based Christian Initiative Company. In a related development the prosecutor 

general's office revoked the company's publishing and retail licenses and seized 50,000 booklets, which authorities 

said incited hatred between Orthdox and Jewish believers. 

However, anti-Semitic and Russian ultranationalist newspapers and literature, DVDs, and videotapes imported from 

Russia continued to be sold in the country. 

Jewish groups estimated that between 50,000 and 70,000 persons identify themselves as Jewish. Most Jews in the 

country were not religiously active. 

During the year anti-Semitic incidents continued, and anti-Semitic acts were investigated sporadically. The 

government did not promote antibias and tolerance education. 

Jewish community and civil society activists continued to express concern over the concept of a "greater Slavic 

union" that was popular among nationalist organizations, including the neo-Nazi group Russian National Union 

(RNU), which remained active despite its official dissolution in 2000. The deputy chief of the Internal Affairs 

Ministry's Juvenile Delinquency Prevention Department, Andrey Solodovnikov, acknowledged there were a few neo-

Nazi groups in the country. He maintained that the BKGB monitored the groups and that they were "poorly 

organized and not popular among young people." 

In October 2007 Jewish community members in Bobruysk discovered 15 smashed gravestones in the city's Jewish 

cemetery. It was the fourth attack on the graveyard since the beginning of the year. Anti-Semitic graffiti appeared 

near the cemetery and grave fencing was damaged earlier in the year. Other cemeteries in the city were also 

damaged. Police identified three suspects and sent the case to court, but there were no convictions. 

In contrast with 2007 there were no anti-Semitic remarks made in public by the president or other government 

officials. On October 21, President Lukashenka participated in ceremonies commemorating the 65th anniversary of 

the destruction of the Minsk Jewish ghetto by the Nazi occupiers. In his remarks, Lukashenka honored the victims 

and their families, noting that Belarus "took the grief of the Jewish people as its own grief." 

Page 16 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



For a more detailed discussion, see the 2008 International Religious Freedom Report at www.state.gov/g/drl/irf/rpt. 

d. Freedom of Movement, Internally Displaced Persons, Protection of Refugees, and Stateless Persons 

The law provides for freedom of movement, including the right to emigrate. However, the government at times 

restricted the right of its citizens to foreign travel. The government cooperated with the Office of the UN High 

Commissioner for Refugees (UNHCR) and other humanitarian organizations in providing protection and assistance 

to internally displaced persons, refugees, returning refugees, asylum seekers, stateless persons, and persons of 

concern. 

In January a presidential decree replaced exit stamps with a computerized, government database to verify the 

validity of passports and to track citizens who travel abroad. According to the Ministry of Internal Affairs, the 

database contains the names of at least 100,000 persons who are prohibited from foreign travel, including those 

who possess state secrets, are facing criminal prosecution or civil suits, or have outstanding financial commitments. 

Opposition politicians and civil society activists criticized the database, saying it restricted freedom of travel. Some 

persons were informed by letter that their names were in the database; others were informed at border crossings. 

In some cases opposition activists were either turned away at the border or detained for lengthy searches. 

At year's end the names of at least 17 opposition leaders and other activists were in the database, including 

Anatoly Lebedko, Sergey Skrebets, and youth leaders Zmitser Dashkevich, Zmitser Fedaruk, and Aleksandr 

Atroshchenkov. 

Under a presidential decree, any student who wishes to study abroad must obtain permission from the minister of 

education. The decree, ostensibly intended to counter trafficking in persons, also requires the Ministry of Interior to 

track citizens working abroad and travel agencies to report individuals who do not return from abroad as scheduled. 

The law also requires persons who travel to areas within 25 kilometers (15 miles) of the border to obtain an 

entrance pass. 

The law does not allow forced exile, but sources assert that security forces threatened opposition leaders with 

bodily harm or prosecution if they did not leave the country. The law allows internal exile, or khimiya, for persons 

convicted of crimes.  

  

Many university students who had been expelled or were under threat of expulsion for their political activities opted 

for self-imposed exile. Since 2006 more than 500 students have chosen to continue their studies at foreign 

universities, mostly in Europe. However, several students reported that their names were on a government list that 

prohibited their travel abroad to continue their studies. 

Internal passports served as primary identity documents and were required for permanent housing, work, and hotel 

registration. Police continued to harass individuals who lived at a location other than the legal place of residence 

indicated in their internal passport. 

Protection of Refugees 

The laws provide for the granting of asylum or refugee status in accordance with the 1951 UN Convention relating 

to the Status of Refugees and its 1967 protocol, and the government has established a system for providing 

protection to refugees. 

In practice, the government provided some protection against expulsion or return of refugees to countries where 

Page 17 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



their lives or freedom would be threatened. There were approximately 800 persons with refugee status and 2,000 

asylum seekers in the country. Refugees come mainly from Azerbaijan, Georgia, Tajikistan, Iran, Afghanistan, 

India, and Pakistan. 

While all foreigners have the right to apply for asylum, authorities continued to refuse asylum applications from 

citizens of the Russian Federation. Immigration authorities and courts asserted that, according to the Belarus-

Russian Federation treaties on the union between the countries and on the equal rights of citizens in each country, 

Russian and Belarusian citizens have equal rights. 

Asylum seekers have freedom of movement within the country but must reside in the region where they filed their 

applications for refugee status and in a place known to the authorities. According to sources, authorities often 

require asylum seekers to settle in rural areas. Change of residence is possible only with notification to authorities. 

Registered asylum seekers are issued certificates that serve as identification documents and protect them from 

expulsion. In accordance with the law, they must also register with local authorities to obtain internal passports. 

Stateless Persons 

Under the law, citizenship is derived either by birth within the country's territory or from one's parents. A child of a 

Belarusian citizen is a Belarusian citizen regardless of place of birth, even if the other parent is not a citizen. 

Children of stateless or unknown parents are citizens only if born in the country. 

According to a June 20 press report citing government statistics, there were approximately 8,000 stateless persons 

in the country. 

Arbitrary detention of and violence against stateless persons generally were not problems. However, according to 

sources, stateless persons faced discrimination in employment because authorities often required them to settle in 

rural areas and prohibited them from seeking jobs outside of the regions where they lived. In practice, stateless 

persons could not to change their region of residence. 

Section 3 Respect for Political Rights: The Right of Citizens to Change Their Government 

The law provides the right for citizens to change their government peacefully; however, the government denied 

citizens this right in practice. 

Since his election in 1994 to a five-year term as the country's first president, Lukashenka steadily has consolidated 

power in the executive branch to dominate all branches of government. Flawed referenda in 1996 and 2004 

amended the constitution to broaden his powers, extend his term in office, and remove presidential term limits. In 

March 2006 Lukashenka gained a third term through a fraudulent election. 

The September 28 parliamentary election fell significantly short of international standards for democratic elections, 

according to the final report by the OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) observation 

mission. Despite the president's stated intent to conduct a free and fair election, authorities seriously challenged 

constitutionally guaranteed rights of expression, association, and assembly. All of the 110 candidates declared 

winners were supporters of Lukashenka's policies. 

The report also noted some improvements, including cooperation by authorities with OSCE/ODIHR and progress in 

allowing candidates to conduct meetings and air campaign ads on television. However, overall, the election 

environment that authorities created did not allow genuine political competition or equal treatment of candidates. 

Page 18 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



Elections and Political Participation 

Prior to the election, Lukashenka stated his intention to hold transparent elections and said that election campaign 

laws were in fact being violated to accommodate Western demands for transparency and adherence to democratic 

standards. For example, election officials stated that they registered candidates despite errors on registration 

forms. Lukashenka made similar comments after the fraudulent 2006 presidential election, asserting that the 

results were falsified in favor of his three opponents to appease the West. Official election results gave Lukashenka 

83 percent of the vote; however, he claimed that he actually won 93 percent. 

Journalists and international election observers characterized the campaign leading up to the September 28 vote as 

"muted." According to the OSCE/ODIHR report, media coverage did not provide meaningful information for voters 

to make an informed choice, political parties played a minor role, and restrictions imposed by the authorities did not 

allow for a vibrant campaign with real competition. 

The registration process failed to include all nominated candidates. Many candidates said their registrations were 

denied due to administrative and technical problems with their applications. Approximately 365 candidates applied 

to run in the election and 285 were registered. During the campaign, several candidates withdrew; approximately 

60 opposition candidates ultimately stood for election. 

The OSCE/ODIHR report noted that while voting was well conducted, the integrity of the process was undermined 

by a flawed vote count. According to election monitors, 48 percent of polling stations observed during the vote 

count were assessed as "bad or very bad." In addition, despite repeated requests since the OSCE/ODHIR election 

mission began in mid-August, observers reported that they were prevented or hindered from observing vote counts 

in 35 percent of cases. 

Local human rights advocates, the Belarus Helsinki Commission, and independent observers also criticized the 

election results and the flawed electoral process. They said major flaws included forced early voting, failure of 

electoral commissions to inform observers about the number of early voters, and refusal to inform observers about 

the quantity of ballots available at the polling stations. Domestic observers concluded that ballot counting was not 

transparent as they were barred from polling stations or prevented from observing the process. 

Throughout the campaign, opposition candidates reported inequities such as, government restrictions on access to 

broadcast media and venues for campaign rallies. There were instances where state-owned printing houses refused 

to produce opposition leaflets. Supporters of opposition candidates also reported harassment by authorities, 

including seizure of campaign materials. 

Despite a nominal increase in opposition representation, authorities continued to exclude opposition representatives 

from election commissions at all levels. The Central Election Commission had four opposition members in advisory, 

non-voting roles. Opposition activists also made up less than 1 percent of commissioners in precinct election 

commissions. 

Political parties continued to receive warnings for minor offenses under a law that allows authorities to suspend 

parties for six months after one violation and close them after two warnings. The law also prohibits political parties 

from receiving support from abroad and requires all political groups and coalitions to register with the Ministry of 

Justice. 

In January the Ministry of Justice filed a liquidation suit against the Belarusian Party of Communists (BPC); 

however, the party denied that there was a suit and registered 18 candidates for the September 28 legislative 

elections. In August 2007 the Supreme Court upheld the ministry's six-month suspension of the BPC on grounds 

Page 19 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



that it could not confirm the membership of 200 of the more than 1,500 persons listed as BPC members. 

In August 2007, citing alleged inaccuracies in application documents, the Ministry of Justice denied for a second 

time registration to the Union of Leftist Parties (ULP). In October 2007 the Supreme Court upheld a Ministry of 

Justice suit to liquidate the Belarusian women's party, Nadzeya, because of alleged irregularities in the party's 

charter and registration of regional chapters. 

There were 35 women in the 110-member Chamber of Representatives and 19 women in the 56-member Council of 

the Republic. A woman chaired one of Chamber of Representative's 20 committees and there was one woman in the 

39-member Council of Ministers. 

No high level members of government or the National Assembly openly identified themselves as members of a 

minority, although several were Polish or members of other ethnic groups. 

Government Corruption and Transparency 

The law provides criminal penalties for official corruption; however, reports indicate officials continued to engage in 

corrupt practices. The World Bank's worldwide governance indicators reflected that corruption was a serious 

problem in the country. 

The lack of transparency between the president's personal funds and official government accounts, and a heavy 

reliance on off-budget revenues, suggest corruption within the executive branch. 

On January 29, a new anticorruption law expanded the list of professions vulnerable to corruption, designated the 

prosecutor general's office as the coordinator of anticorruption efforts, and prohibited government officials from 

having foreign bank accounts or engaging in nepotism. 

On February 8, Lukashenka ordered the prosecutor general to better coordinate and implement investigations of 

crime and corruption because they increased social tensions and negatively affected economic development. 

On November 13, the president dismissed the prosecutor and deputy prosecutor general in the Minsk region in 

connection with questionable real estate purchased and ties with corrupt business owners. On November 28, he 

dismissed four officials from the Ministry of Internal Affairs, including First Deputy Minister Shchurko and Deputy 

Minister Filistovich, in connection with this case. 

Between January and November authorities investigated approximately 2,600 corruption-related offenses mainly by 

low- and mid-level officials, including 884 bribery cases. On June 4, the head of the State Control Committee, 

Syarhey Baranowski, said his office began investigating 59 economic crimes against government officials. On 

December 4, the prosecutor general's office announced that corruption had caused BYR 88 billion worth of damage 

to the state from January to October, and that 1,470 persons had been charged with corruption. 

There were numerous corruption prosecutions. However, prosecution remained selective. 

For example, on February 5, the prosecutor general announced that a deputy chairman of the Orsha District 

Executive Committee was sentenced to eight years in prison for abuse of power and bribery for agreeing to accept 

BYR 18 million ($8,370) from a construction company as a kickback. 

On March 27, the former chairman of the state-owned petrochemical conglomerate Belnaftakhim, Alyaksandr 

Barowski, was sentenced to five years in prison for abuse of power. He was arrested in May 2007 on charges of 

Page 20 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



larceny, abuse of power, and disclosing classified information that caused more than BYR 3.5 million ($1,630) in 

losses for the state. Barowski was released in December. 

The law, government policies, and a presidential decree severely restrict public access to government information. 

Citizens had some access to certain categories of information on government databases and Web sites; however, 

much of the information was neither current nor complete. 

Section 4 Governmental Attitude Regarding International and Nongovernmental Investigation of Alleged Violations 

of Human Rights 

There were several active domestic human rights and NGO groups; however, authorities were often hostile to their 

efforts, did not cooperate with them, and were not responsive to their views. 

Authorities harassed NGOs with frequent inspections and threats of deregistration and monitored their 

correspondence and telephone conversations. The government ignored reports issued by human rights NGOs and 

rarely met with them. State-run media did not report on human rights NGOs and their actions; independent media 

that reported on human rights issues were subject to closure and harassment. 

The government closed, refused to register, and continued to harass NGOs under Article 193 of the criminal code. 

Under the law, which was adopted in 2005 by presidential decree, organizing or participating in any activity by an 

unregistered organization is a criminal offense. The law also prohibits persons from acting on behalf of unregistered 

NGOs. Several domestic and international human rights groups, including Amnesty International, have urged the 

government to abolish Article 193 and remove other legal obstacles that hinder the work of NGOs and allow official 

harassment of civil society and youth activists. 

According to the Assembly of Democratic NGOs, more than 300 NGOs were either closed by the government or 

forced to disband in the previous four years on a variety of legal and politically motivated pretexts. In 2007 Human 

Rights Watch stated that only five major human rights groups remained registered in the country. 

In contrast with 2007, the Ministry of Justice on December 17 approved the registration of the civil society NGO 

"For Freedom" led by former presidential candidate Aleksandr Milinkevich. The ministry had previously denied three 

registration applications, citing as reasons improper payment of registration fees, irregularities in the group's 

charter, organizing an unapproved open-air rally, and technical flaws in registration documents. 

Authorities can close an NGO after issuing only one warning that it violated the law. The most common violations 

that prompted a warning or closure were failure to obtain a legal address and technical discrepancies in application 

documents. The law allows authorities to close an NGO for accepting illegal forms of foreign assistance and permits 

the Ministry of Justice to participate in any NGO activity and review all NGO documents. NGOs also must submit 

detailed reports annually to the ministry about their activities, office locations, officers, and total number of 

members. 

On April 24, a 2007 presidential order took effect that increased rent 10-fold for most NGOs. Prior to the order, 

NGOs paid one euro ($1.40) per square foot for office space, compared to 10 euros ($7) charged to commercial 

groups. While some groups, including youth sports groups, charity organizations, and children's arts centers, 

continued to pay the one euro rate, other NGOs, such as the Belarusian Voluntary Society for Historic and Cultural 

Heritage Protection, were required to pay the higher rate. Many NGOs stated the higher rent would likely force 

them to close. 

On July 11, a Minsk district court sentenced United Civic Party youth activists Mikhail Pashkevich and Vitaly 

Page 21 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



Stozharov to 15 days in jail and Kirill Pavlovskiy to 10 days in jail on minor hooliganism charges. Human rights 

advocates linked the arrests to the July 3 bombing in Minsk. 

During the year the BHC, a registered NGO, continued to experience problems with authorities. On February 29 the 

Supreme Court allowed the Ministry of Justice to withdraw a petition to suspend the BHC's activities. However, the 

NGO's bank accounts remain blocked and tax arrears have not been cleared. The case dates back to 2006, when 

authorities seized BHC office equipment as partial payment of a BYR 160 million ($74,400) fine for back taxes on 

international funding. More recently, before and after the September 28 legislative elections, financial intelligence 

services requested income statements and other information from BHC members. 

Authorities were reluctant to discuss human rights with international NGOs, whose representatives often had 

difficulty gaining admission to the country. Authorities repeatedly ignored NGO recommendations on how to 

improve the human rights situation in the country and their requests to stop harassing the NGO community. 

In July 2007 the mandate of the UN special rapporteur on human rights for Belarus expired and was not renewed. 

The authorities had refused to cooperate with the rapporteur, Adrian Severin, since his appointment in 2004 by 

repeatedly refusing him entry into the country. In 2006 Severin reported that the human rights situation in the 

country had deteriorated "to such an extent that the elements usually defining a dictatorship could be seen." 

According to Severin, civil and political rights were limited, cultural rights were ignored, and economic and other 

rights were conditional on obedience to authorities. 

In December 2007 the UN General Assembly for a second consecutive year adopted a resolution expressing deep 

concern over the human rights situation in the country, particularly the government's "persistent" harassment and 

prosecution of opposition activists and independent NGOs. The resolution also expressed concern that senior 

government officials were implicated in the disappearances of opposition figures Yuriy Zakharenko and Viktor 

Gonchar and businessman Anatoliy Krasovskiy in 1999 and television journalist Dmitriy Zavadskiy in 2000, as well 

as the government's failure to hold a free and fair presidential election in 2006. 

Section 5 Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons 

The law prohibits discrimination based on race, gender, disability, language, or social status. In practice, the 

government did not always protect these rights. Problems included violence against women and children; trafficking 

in persons; and discrimination against persons with disabilities, Roma, ethnic minorities, and homosexuals. 

Women 

The law criminalizes rape in general, but does not include prohibitions against spousal rape. Rape was a problem. 

However, most women did not report it due to shame or fear that police would blame the victim. In 2007 the 

Ministry of Internal Affairs reported 306 cases of rape or sexual assault. 

Domestic violence, including spousal abuse against women, was a significant problem. A 2006 Amnesty 

International report concluded that measures taken by authorities to protect women against domestic violence were 

insufficient. The criminal code does not contain a separate article dealing with domestic violence. 

Women remained reluctant to report domestic violence due to fear of reprisal and social stigma. NGOs operated 

crisis shelters primarily in Minsk, but they were poorly funded and received only limited support from the 

government. 

Prostitution is illegal, but is an administrative, rather than a criminal, offense and penalties are light. Officials and 

Page 22 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



human rights observers reported that prostitution was not a significant problem. However, anecdotal evidence 

indicated that it was growing, particularly in regions outside the main cities. There were prostitution rings in 

government-owned hotels. According to city police, approximately 500 women in Minsk had police records for 

prostitution. Svyatlana Brutskaya, leader of a project on HIV/AIDs prevention, put the number of persons in 

prostitution in Minsk at 3,000. As of September authorities reported 68 violations related to prostitution. 

Sexual harassment reportedly was widespread, but no specific laws, other than those against physical assault, 

address the problem. 

The Ministry of Labor and Social Security is responsible for ensuring gender equality, although it cannot issue 

binding instructions to other government agencies. The law, generally respected in practice, provides for equal 

treatment of women with regards to property ownership and inheritance, family law, and the judicial system. The 

law also requires equal wages for equal work, although this provision was not always enforced. There were very few 

women in the upper ranks of management or government. The Ministry of Statistics and Analysis reported during 

the year that 64 percent of the unemployed were women. 

The law grants women the right to three years of maternity leave with assurance of job availability upon return. 

However, employers circumvented employment protections by using short-term contracts, then refusing to renew a 

woman's contract when she becomes pregnant. 

Children 

Government authorities were generally committed to children's welfare and health. 

Romani children were subject to harassment from non-Romani children and teachers. The majority of Romani youth 

did not finish secondary school. There was no public school in Minsk for Roma, although there were schools for 

Jews, Lithuanians, and Poles. 

Reports of child abuse were infrequent. However, there were reports that children were trafficked for commercial 

sexual exploitation and, in one case, labor. In the Minsk region, in the first half of 2007, authorities placed 301 

minors in the care of child welfare authorities. 

Child marriage was not generally a problem. However, within the Romani community, girls as young as 14 and boys 

as young as 16 frequently were married with parental consent. 

Trafficking in Persons 

The law prohibits all forms of trafficking in persons; however, trafficking remained a serious problem, and the 

country continued to be both a source and transit country for trafficked persons. 

From January through September the Ministry of Internal Affairs registered 298 trafficking-related crimes, including 

62 cases of trafficking and 236 other trafficking-related cases, such as prostitution and kidnapping for sexual 

exploitation. Over the same time period, the ministry also reported 430 trafficking victims, including 296 who were 

trafficked abroad and 134 who were exploited inside the country. Of the 430 victims, 92 were exploited for labor 

and the remainder for sexual services. 

In 2007 the ministry reported 97 cases of trafficking and 344 other trafficking-related cases. Authorities registered 

approximately 418 trafficking victims, of whom 378 were trafficked for sexual exploitation (including 22 minors) 

and 40 for labor exploitation (including one minor). In 2007 trafficking for the purpose of forced labor, particularly 

Page 23 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



of men to Russia, increased significantly. 

Women were primarily trafficked to the European Union (particularly Germany, Poland, the Czech Republic, 

Lithuania, and Cyprus), the Middle East (particularly Israel and the United Arab Emirates), Turkey, Russia, Ukraine, 

and Japan. Trafficking to Russia presented a particular problem, both because of an open border between the 

countries and because authorities tended to downplay problems with Russia due to political considerations. Most 

female victims of trafficking were seeking a way to escape bad economic circumstances or domestic situations. 

Local NGOs asserted that more government intervention to reduce domestic violence and alcoholism would greatly 

reduce the number of women seeking employment abroad. 

Reports by the Ministry of Internal Affairs indicated that traffickers were usually members of loosely organized 

crime networks with connections to larger international organized crime rings, brothels, clubs, or bars in destination 

countries. 

Traffickers lured victims through advertisements, via modeling and employment agencies, and by personal 

approaches through friends and relatives to offer jobs abroad or solicit marriage partners. Traffickers often withheld 

victims' documents and used physical and emotional abuse, fraud, and coercion to control them. In January 2007 

authorities convicted 13 executives of Belarusian modeling agencies of trafficking more than 600 women between 

2002 and 2005 for prostitution to France, Turkey, and the United Arab Emirates. The defendants received eight- to 

12-year prison sentences, had property confiscated, and were assessed fines of BYR 1.94 billion ($900,000). 

The law criminalizes trafficking for sexual or other exploitation. The property of convicted traffickers may be 

confiscated. The penalty for trafficking is a minimum of five years' imprisonment with property forfeiture, while the 

punishment for severe forms of trafficking is a minimum of 12 years' imprisonment. 

Presidential decrees have eliminated criminal responsibility for illegal acts committed by victims, defined the status 

of victims, and mandated measures to provide protection, medical care, and social rehabilitation, but only on the 

condition that victims cooperated in an investigation and prosecution.  

Reports indicated antitrafficking agencies often pressured victims to cooperate in investigations. 

The government's antitrafficking efforts were coordinated by Internal Affairs Ministry's department on Combating 

Trafficking in Human Persons. However, NGOs were more active in the areas of prevention and rehabilitation. 

Government sources stated that victims were more likely to trust assistance from NGOs than from government 

agencies. Antitrafficking NGOs and international organizations complained that the government provided insufficient 

and mostly in-kind assistance and failed to provide mandatory funding for victim assistance. NGOs actively 

participated in training government workers in rehabilitation but were dissatisfied with implementation by regional 

authorities. 

The Ministry of Internal Affairs established the International Academy for Antitrafficking, which graduated its first 

class of trainees in July 2007. The center was partially funded by the International Organization for Migration (IOM) 

and training was provided in part by international antitrafficking NGO La Strada. 

There continued to be reports that corrupt law enforcement and border officials facilitated trafficking by accepting 

bribes or by ignoring trafficking. There was no indication that the government systematically facilitated or condoned 

trafficking. The State Control Committee investigated allegations of official trafficking-related corruption through the 

Interagency Commission for Combating Crime, Corruption, and Drug Trafficking. 

Victims seldom reported trafficking crimes to police due to social stigma, aversion to dealing with authorities, and a 

shortage of social services and rehabilitation options. The Ministry of Labor and Social Protection maintained 23 

Page 24 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



social service centers that could help trafficking victims. To supplement government shelters, the UN Development 

Program, the IOM, and La Strada also opened rehabilitation shelters for victims and their families. 

The government stated that there were two specialized trafficking crisis centers in the country, as well as 28 NGOs 

that provided services to trafficking victims. La Strada provided training to many regional victim support centers 

but expressed dissatisfaction with the follow-up, citing several cases where regional officers displayed skepticism or 

insensitivity towards victims. 

La Strada and the Young Women's Christian Association maintained a women's hot line that provided advice 

regarding offers of employment or marriage that might be trafficking-related. Since 2001 the hot line has received 

over 12,000 calls. 

In June the head of the Internal Affairs Ministry's Drug Control and Human Trafficking Prevention Department 

stated that the best way to combat trafficking was through awareness campaigns. The government distributed 

information through state institutions, showed antitrafficking commercials on state television, placed materials at 

local and foreign diplomatic posts, and organized roundtables and seminars for NGOs and government officials. 

To deter trafficking, the government required Internet dating services to reregister and provide information about 

citizens and foreigners planning to meet in person. Authorities continued to enforce strong measures to discourage 

and control freedom of movement, which they justified in part as antitrafficking measures. 

Persons with Disabilities 

The law does not specifically prohibit discrimination against persons with disabilities in employment, education, 

access to health care, and other government services. 

The Ministry of Labor and Social Security is the main government agency responsible for protecting the rights of 

persons with disabilities. The law mandates that transport, residences, and businesses be accessible to persons with 

disabilities. However, in practice few public areas were wheelchair accessible. The Republican Association of 

Disabled Wheelchair Users (RADWU) estimated that more than 75 percent of persons with disabilities were unable 

to leave their own homes without assistance. 

Authorities provided minimal, reportedly ineffectual, benefits for persons with disabilities. For example, persons 

with disabilities who lived alone were entitled to a 50 percent discount on rent and utilities. Since few residences 

were accessible, persons with disabilities had to live with friends or family and thus were ineligible for the discount. 

Public transportation was free to persons with disabilities, but neither the subway in Minsk nor the bus system was 

accessible by wheelchair. A government prohibition against workdays longer than seven hours for persons with 

disabilities made companies reluctant to hire them. 

National/Racial/Ethnic Minorities 

Governmental and societal discrimination against the ethnic Polish population and Roma persisted. There were also 

expressions of societal hostility toward proponents of Belarusian national culture. 

Authorities continued to harass the unrecognized Union of Belarusian Poles (UBP), its chairman Anzhelika Borys, 

and her associates. On March 29, police stopped Borys' car and attempted to search it for illegal printed materials. 

After this incident, police also searched the organization's office. On April 18, Borys and an associate were filmed 

driving to the village of Radun and fined BYR 525,000 ($245) for staying in a restricted border zone without a 

permit. 

Page 25 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



Official and societal discrimination continued against the country's 40,000 to 60,000 Roma. 

The Romani community continued to experience high unemployment and low levels of education. In 2005 

authorities estimated the unemployment rate among Roma at 80 percent. Roma were often denied access to higher 

education in state-run universities. 

The Russian and Belarusian languages have equal legal status; however, in practice Russian was the primary 

language used by the government. In September 2007 the Constitutional Court's chief justice acknowledged that 

discrimination was "not rare," but maintained that such discrimination was usually corrected. 

Authorities made concessions to Belarusian language usage, such as changing street signs to Belarusian, but 

proposals to widen the language's usage were routinely rejected. 

Ultranationalist, ethnically Russian, skinhead groups harassed organizations promoting Belarusian national culture. 

On March 10, in Vitebsk, Barys Khamayda of the Conservative Christian Party reported that he received an anti-

Semitic and threatening letter from the local chapter of the ultranationalist group Russian National Unity (RNU), an 

unregistered organization. Authorities refused to open a criminal investigation of the incident and said the letter did 

not constitute a crime. 

Other Societal Abuses and Discrimination 

Homosexuality is not illegal, but discrimination against homosexuals was widespread, and harassment occurred. 

According to a local gay rights group, government-controlled media discouraged participation in the protests 

following the 2006 presidential election by saying they were part of a "gay revolution." 

On May 28, three youths in Minsk attacked Edvard Tarletski, a journalist and gay rights activist. Tarletski stated 

that he did not intend to report the attack to police because they would not do anything about the incident. He also 

said this attack was the third against him in five years. 

Societal discrimination against persons with HIV/AIDS remained a problem and the illness carried a heavy stigma 

despite greater awareness and increased tolerance towards persons infected with the virus. For example, maternity 

wards no longer had separate facilities for HIV-infected mothers. However, the UN AIDS office reported that there 

were still numerous reports of HIV-infected individuals who faced discrimination. In September the government 

reported that 9,282 citizens were infected with HIV. 

Section 6 Worker Rights 

a. The Right of Association 

The law allows workers, except state security and military personnel, to form and join independent unions; 

however, in practice the government did not respect this right. During the year the government continued efforts to 

suppress independent unions, stop union activities, and bring all union activity under its control. Its efforts included 

frequent refusals to extend employment contracts for members of independent unions and refusals to register some 

unions. 

According to Belarusian Congress of Democratic Trade Unions (BCDTU) leader Alyaksandr Yarashuk, no 

independent unions have been established since President Lukashenka's 1999 decree requiring trade unions to 

register with the government. 

Page 26 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



The law provides for the right to strike; however, tight government control over public demonstrations made it 

difficult for unions to do so. Management and local authorities also blocked worker attempts to organize strikes on 

many occasions by declaring them illegal. 

The government-controlled Federation of Trade Unions of Belarus (FTUB) was the largest union, with an estimated 

four million members; however, that number was likely inflated, since the country's total workforce is 

approximately four million. The BCDTU, with four constituent unions and approximately eight thousand members, 

was the largest independent union. 

Local authorities for the eight time denied registration to the Mogilyov chapter of the Belarusian Union of Electronic 

Industry Workers (REP). According to REP, authorities refused to re-register the chapter because the REP office 

landlord had not agreed to register the office as its legal address due to harassment from officials. 

The government combined administrative measures and a system of contracts with individual workers, mostly from 

one to five years in length, to discourage membership in independent unions and in regional, national, and 

international labor organizations. 

On April 4, the Supreme Court upheld a lower court's verdict to deny REP activist Anatoliy Askerko reinstatement to 

his post. Askerko was fired from German factory Frebor after he told his employer he would sign a mandated one-

year contract only after exercising his right to discuss some of its provisions. 

In August a Gomel court sentenced two persons to five and six years in prison for the June 2007 assault on 

Aleksandr Berasnev, an employee and REP activist at state agricultural company Belarusnafta Asobina. The assault 

took place on company property shortly after Berasnev filed a complaint with the Gomel chief inspector about 

Belarusnafta Asobina's abuse of labor regulations and mistreatment of employees. The court did not reinstate 

Berasnev to his post, but awarded him BYR 5 million ($2,320), to be paid by the company, for "moral damages." 

In January the Council of Ministers reviewed new trade union legislation that would simplify registration rules and 

require fewer names and addresses of members for registration. Leaders of both progovernment and independent 

unions were concerned about the level of control the legislation could give the government over unions. The 

council's review was pending at year's end. 

On January 9, the Ministry of Justice denied registration to Razam, a trade union of small- and medium-sized 

businesses, citing absence of the minutes of the union's founding convention, failure to cover registration fees, and 

insufficient documentation. Razam's leader, Nikolay Kanakh, said that the registration process was "excessively 

complicated" and insisted that his group had filed correct applications with the ministry. 

The government also targeted union leaders and activists. However, in contrast with previous years, fewer cases of 

harassment were reported. During the year more than 30 REP members were forced to quit their membership in 

the union following threats of dismissal. 

b. The Right to Organize and Bargain Collectively 

The law provides for the right to organize and bargain collectively; however, government authorities and managers 

of state-owned enterprises routinely interfered with union activities and hindered workers' efforts to bargain 

collectively, in some instances arbitrarily suspending collective bargaining agreements. 

Since 2004 the government has required state employees, who constitute approximately 80 percent of the working 

population, to sign short-term work contracts. Although such contracts may have terms of up to five years, most 

Page 27 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



expired after one year, which gave the government the possibility of firing any employee by simply declining to 

renew their contract. Many members of independent unions, political parties, and civil society groups lost their jobs 

because of this practice. 

On August 11, Brest-based Riona Enterprise Management forced 11 of 12 REP members at the firm to withdraw 

from the union by threatening to withhold their salaries. The REP had sought to have their working conditions 

designated as hazardous so they could receive appropriate compensation. 

During the year the Polotsk chapter of the BFTU continued to negotiate without success with the Polotsk 

Steklovolokno fiberglass manufacturer over the company's unwillingness to grant the BFTU the same privileges 

granted to its rival, the progovernment FTUB. 

In contrast, the management of the Baran based Lyos factory has ceased putting pressure on Free Trade Union of 

Metal Workers members to leave that union and join the FTUB. 

There are no special laws or exemptions from regular labor laws in the country's six free economic zones. 

c. Prohibition of Forced or Compulsory Labor 

The law prohibits forced or compulsory labor, including by children; however, there were reports that women, men, 

and children were trafficked for commercial sexual exploitation and forced labor. 

During the year the government approved several "subbotniks," which required employees of government, state 

enterprises, and many private businesses to work on Saturday and donate earnings to finance government social 

projects. Workers who refused to take part were subject to fines and intimidation by employers and authorities. 

d. Prohibition of Child Labor and Minimum Age for Employment 

The law forbids the exploitation of children in the workplace, including a prohibition on forced and compulsory labor, 

and specifies policies for acceptable working conditions. The government generally implemented these laws in 

practice. 

The minimum age for employment is 16; however, a child as young as 14 may conclude a labor contract with the 

written consent of one parent or legal guardian. The prosecutor general's office reportedly enforced the law 

effectively. Minors under 18 were allowed to work in nonhazardous jobs, but were not allowed to work overtime, on 

weekends, or on government holidays. Work was not to be harmful to the minors' health or hinder their education. 

e. Acceptable Conditions of Work  

On November 1, the average national minimum monthly wage was BYR 220,080 (approximately $102), which did 

not provide a decent standard of living for a worker and family. From January to September, the average monthly 

wage was BYR 857,000 ($398). 

The law establishes a standard work week of 40 hours and provides for at least one 24-hour rest period per week. 

Because of the country's difficult economic situation, many workers worked considerably less than 40 hours per 

week, and factories often required workers to take unpaid furloughs due to lack of demand for the factory's 

products. The law provides for mandatory overtime and holiday pay and restricts overtime to four hours every two 

days, with a maximum of 120 hours of overtime each year. According to sources, the government was believed to 

effectively enforce these standards. 

Page 28 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm



The law establishes minimum conditions for workplace safety and worker health; however, employers often ignored 

these standards. Workers at many heavy machinery plants did not wear minimal safety gear. There is a state labor 

inspectorate, but it lacked authority to enforce employer compliance and often ignored violations. 

The Ministry of Labor reported that 120 workplace fatalities occurred from January to July, a 1.6 percent decline 

compared to the same period in 2007. The ministry reported that workplace accidents were caused by carelessness, 

poor conditions, malfunctioning equipment, and poor training and instruction. Worker intoxication was involved in 

32 percent of workplace deaths and 10 percent of injuries. The law does not provide workers the right to remove 

themselves from dangerous and unhealthy work environments without risking loss of employment. 

Page 29 of 292008 Human Rights Report: Belarus

3/24/2009http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/eur/119069.htm


