
Print

Freedom Of The Press - Burma (Myanmar)
(2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 30
Political Environment: 37
Economic Environment: 27
Total Score: 94

The 2008 constitution provides for freedom of speech and of
the press, but the Burmese media environment remained
among the most tightly restricted in the world in 2010.
Private periodicals are subject to prepublication censorship
under the 1962 Printers and Publishers Registration Act,
which requires that all content be approved by the
authorities. As a result, coverage is limited to a small range
of permissible topics, and publications are sometimes
required to carry government-produced articles. For
example, in January 2010, domestic journals were pressured
by the military censor board to print pro-junta articles.
Under censorship rules announced in 2005, media outlets
are allowed to offer “constructive” criticism of government
projects and report on natural disasters and poverty,
provided the coverage does not affect the national interest.
In practice, however, the government tolerates virtually no
media independence. New legislation was passed in 2010
banning journals from misquoting the constitution, and in
July, this provision was used to suspend the weekly
newspaper the Voice. Several other journals were banned by
the censor board during the year.

National elections held in November 2010 dominated legal
and political press freedom issues in 2010. The country’s
Press Scrutiny and Registration Board (PSRB) banned any
commentary on the electoral laws as early as March in
preparation for the election. In October, the election
commission announced that it would not allow foreign
journalists to enter the country to cover the election.
Additionally, several opposition parties were dissolved prior
to the elections, including Aung San Suu Kyi’s National
League for Democracy. Parties that did participate in the
elections had challenges in campaigning because the
government restricted opposition party access to the media,
as well as requiring campaign materials and drafts of
campaign speeches to gain approval from the censor board.
In November 2010, Aung San Suu Kyi was released from an
extended period of house arrest; in total, she had been
under house arrest for 15 of the past 21 years. She was
allowed access to the media in the aftermath of her release,
and several journals and weeklies were allowed to publish
news of the release. However, several of these publications
were then punished for giving the release too much
attention.

More generally, both local and foreign journalists’ ability to
cover the news is restricted. Small numbers of foreign
reporters are allowed to enter Burma on special visas, but
they are generally subject to intense scrutiny while in the
country, and in past years have occasionally been deported.
A reporter from the U.S.’s Cable News Network (CNN) was
arrested and expelled in March 2010 with no explanation

Page 1 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8007&year...



after entering the country with an approved visa to cover the
Armed Forces Day celebration. Local journalists remain
subject to harassment and imprisonment. At the end of
2010, at least 13 journalists were in prison, according to the
Committee to Protect Journalists. Hla Hla Win, a video
reporter for the Oslo-based Democratic Voice of Burma
(DVB) media outlet, was arrested in 2009. In late 2009, she
was sentenced to 20 years in prison for alleged violations of
both the Electronic Act and the Export Import Act. Her
assistant Myint Naing was also sentenced to 20 years in
prison.

The government owns all broadcast media and daily
newspapers, and exercises tight control over a growing
number of privately owned weekly and monthly publications.
The Ministry of Information only issues licenses to private
publishers if they print government-approved material
exclusively, and the Press Scrutiny Board can suspend
licenses of publications that print objectionable
material.Authorities also restrict the importation of foreign
news periodicals. Although some people have access to
international shortwave radio or satellite television, those
caught accessing foreign broadcasts can be arrested.
Nevertheless, as the only source of uncensored information,
foreign radio programs produced by the Voice of America,
Radio Free Asia, and DVB are very popular. The monthly
subscription fees to access satellite channels are high, so
most Burmese viewers install the receivers illegally.

Access to the internet is expensive, tightly regulated, and
censored, with the government controlling all of the several
dozen domestic internet service providers. These factors, in
addition to the poor infrastructure of the country, mean that
only 0.2 percent of the population accessed the internet in
2010. While there are no existing laws relating to monitoring
internet communication, the government tracks internet
activity and blocks websites, including foreign news sources
and foreign-hosted e-mail services. Online chat records and
e-mail messages have been used as evidence in court, such
as in the trials of comedian and blogger Zarganar, and
members of the 88 Generation Students group. The
government further increased its control of the internet in
the lead-up to the November elections. In September, the
websites for Irrawaddy, Mizzima News, and DVB were either
blocked or shut down due to cyberattacks. In an effort to
further extend control over the internet, some internet cafes
started to monitor their visitors in 2010. Blogger Win Zaw
Naing was arrested in 2009 for posting pictures and
reporting about a series of 2007 protests led by Buddhist
monks. Naing faces up to 15 years in prison if convicted, but
there was no news of his sentence at year’s end. The
Committee to Protect Journalists has designated Burma as
the worst place in the world to become a blogger.

Page 2 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8007&year...


