
Print

Freedom Of The Press - Ecuador (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 17
Political Environment: 23
Economic Environment: 12
Total Score: 52

Press freedom in Ecuador deteriorated sharply in 2010. An
increasing culture of harassment against journalists has
resulted in part from President Rafael Correa’s open hostility
to the media, and the country’s two-year-old constitution
contains worrisome provisions on freedom of expression.
These provisions were not yet in force in 2010 because the
legislature had yet to approve a communications law by
year’s end, but the proposed Organic Law of Communication,
Freedom of Expression, and Access to Public Information,
known as the Communications Bill, was widely expected to
pass. The bill, which had been debated in Congress for more
than a year, would introduce prior censorship by the state,
stricter mandatory licensing of journalists, and obligatory
registration for media outlets with a Communication and
Information Board that would control editorial content. The
bill would also weaken safeguards that guarantee the
anonymity of sources.

During the year, President Rafael Correa engaged in regular
harsh verbal diatribes against the press, which he has called
“my greatest political enemy,” “ignorant,” “mediocre,”
“primitive,” “corrupt,” “bloodthirsty,” and “deceitful.” In
reaction to criticism of his administration from journalists at
Teleamazonas TV and Ecuavisa TV, Correa urged the public
to take the news media to court for “human rights abuses.”
Correa also urged the National Assembly to consider the
news media a “public entity” and to legislate accordingly.
This would make all media outlets in the country subject to
public scrutiny by the state, in clear defiance of the Inter-
American Commission on Human Rights’ interpretation of
Article 13 of the American Convention on Human Rights.

Libel and defamation remain criminal offences punishable by
up to three years in jail, and local press freedom organization
Fundamedios noted dozens of instances of judicial
harassment of journalists in 2010, a large number of which
were initiated by public officials. For example, in January, El
Universo reporter Peter Tavra Franco was sentenced to six
months in prison with a $3,000 fine because of defamation
charges brought by a plaintiff, Mónica Carrera, who was
wanted for human trafficking. Tavra, with the assistance of
his newspaper, appealed the verdict, and the case was
ongoing at the end of the year. In March, former El Universo
columnist Emilio Palacio was sentenced to three years in
prison and was ordered to pay a $10,000 fine as a result of
criminal defamation proceedings. At issue was a column
Palacio had written titled “Camilo, the Bully,” about Camilo
Semán, chairman of a state lending institution. The judge
justified the severity of her sentence by saying that “the
plaintiff is a public official.” Moreover, President Correa
himself applauded the decision. In June, as a court was about
to rule on Palacio’s appeal, Semán decided to withdraw the
case. The same month, Tulio Muñoz Figueroa, owner of a

Page 1 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8030&year...



television and radio station in the coastal city of Manta, was
ordered to pay $400,000 in fines for defamation of a former
public official. The case stemmed from an interview in which
Muñoz questioned the legitimacy of the public official’s
actions. Two lower courts had previously acquitted Muñoz
and called the charges “malicious and reckless.” The
following month, television journalist Carlos Ochoa was
indicted for criminal defamation charges in Quito by a public
official. Meanwhile, journalist Freddy Aponte was sentenced
to pay more than $54,000 on top of another sentence of six
months in prison from a different criminal defamation
proceeding. The charges were brought by the former mayor
of the town of Loja, José Bolívar Castillo. Journalists must
have a university degree in journalism, be certified by the
Ministry of Education, and join a professional association in
order to legally practice their profession.

The regulatory framework was increasingly used to restrict
media freedom. In December, radio station La Voz de la
Esmeralda Oriental Canela, known for its criticism of local
officials, was finally shut down after the National
Telecommunications Council (CONATEL) denied the renewal
of its license in September based on “bogus administrative
violations,” according to the Committee to Protect Journalists
(CPJ). Station owner Wilson Cabrera alleged that the refusal
was triggered by pressure from a local legislator the station
had criticized. However, in March, an administrative court
ruled for independent television network Teleamazonas in a
suit that could have cost it the renewal of its license. Correa,
on his Saturday television show, called the decision “an
outrage,” and the chairman of CONATEL threatened to appeal
the decision. In August, Jorge Ortíz, anchor of two
Teleamazonas political shows, resigned because of what he
called “the persistence and animosity of the government’s
attacks against me.”

Perhaps the most outstanding incident of censorship took
place after the September 30 attempted coup against Correa
by police officers unhappy with a reduction in their salaries
and benefits. The government declared a state of emergency
and ordered all television and radio stations to broadcast the
signal of the official state channel, Ecuador TV. The virtual
seizure of the country’s broadcast media ensured that
Ecuadorians got only the official version of what transpired
during the coup attempt. In another instance of editorial
pressure, the government ordered the transformation of the
El Telégrafo newspaper from a public to a progovernment
publication, over the strong protests of the editorial staff. El
Telégrafo had been a privately owned paper until three years
before, when debts and legal troubles led the government to
take it over. After protesting Correa’s plans for the
newspaper, the editor-in-chief was forced to tender his
resignation in March. Later 20 editors, columnists, and
reporters resigned in protest. In August, Julio Ayala Sierra,
anchor of Punto de Vista a political commentary talk show on
Radio Atalaya in Guayaquil, ended his show after 17 years on
the air, alleging that his criticism of the Correa administration
had caused the station to be “blacklisted.” Sierra claimed the
state had stopped placing advertising on Radio Atalaya and
other stations because of this criticism, although the
government denied the existence of such a blacklist. In
December a unit of the Special Police raided the offices of
Vanguardia magazine, evicted the staff, and seized the
magazine’s computing equipment. The alleged reason for the
action was failing to pay the rent for the office space, which

Page 2 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8030&year...



is located in a building that had been impounded by the
state. CPJ, however, concluded that the seizure was a
“reprisal for the magazine’s editorial positions” and that the
publishing company paid the full amount owed in early
January. The magazine’s staff has not been allowed to go
back to their offices and the police have not returned the
seized equipment.

In addition to hostile government rhetoric and regulatory
actions, Ecuadorian journalists have faced a sharp uptick in
physical threats and attacks. Fundamedios, the country’s
most active press freedom organization, reported that in
2010 there were 151 attacks on the news media, including 4
assassinations or disappearances, 21 cases of physical
aggression, 1 kidnapping, and 21 cases of direct
intimidation—a sharp increase from the previous several
years. In March, Jorge Santana Carbonell, editor-in-chief of
Tribuna magazine and CQ15 TV anchor, died of the injuries
received after he was run over by a car while traveling on his
motorcycle. Santana had written articles denouncing cases of
criminal behavior in the town of Cantón Pasaje. The home of
the executive director of the Ecuadorian Association of
Journalists was broken into and meticulously searched on
January 17. Only two objects of low value were missing.
Later that year, a bomb scare forced the evacuation of the
entire building that houses the country’s public media.

The majority of media outlets—both print and broadcast—are
privately owned. Private television and radio stations are
required by law to disseminate official government messages
and programs for up to one hour a day. In addition, the
national government controls 20 media companies, including
5 television stations with high viewership and several widely
read newspapers. Twelve of these companies had been
private until the 2008 financial crisis, when the state took
ownership of them to settle their parent company’s debt
from bankruptcy. By law, the government was required to
promptly divest itself of the 12 companies, but after more
than two years it has not done so. Those private media
outlets not under government influence tend to have
combative relationships with the government. The
government is also the country’s largest advertiser, which
gives it further influence over privately owned media. Public
advertising is equitably distributed between private and
public TV stations, according to a study by the
nongovernmental organization Participación Ciudadana.

There are no community television stations and only two
community radio stations, in part due to long-standing legal
hurdles that make their establishment difficult. For example,
for many years, community radio stations could only receive
frequencies after a favorable report from the Joint Chiefs of
Staff of the Armed Forces until this requirement was
declared unconstitutional. Community stations are also
barred from accepting advertising contracts but receive no
state funding to cover operating costs. However, in
November 2010 the government allocated 14 radio
frequencies to indigenous organizations and planned to
provide them with equipment and training. The internet is
accessed by about 24 percent of the population, with most
users living in urban areas, and there are no reported
restrictions on access.

Page 3 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8030&year...


