
Print

Freedom Of The Press - Ghana (2011)

Status: Free
Legal Environment: 8
Political Environment: 9
Economic Environment: 9
Total Score: 26

The overall climate for freedom of expression and the press
remained generally healthy in 2010. The government of
President John Atta Mills of the National Democratic Congress
(NDC) sought to maintain the relative freedoms enjoyed by
the press and media practitioners in the second year of the
NDC’s return to power.

Freedom of the press is legally guaranteed, and the
government generally respects this right in practice. Ghana’s
criminal libel and sedition laws were repealed in 2001, but
Section 208 of the 1960 Criminal Code, which bans
“publishing false news with intent to cause fear or harm to
the public or to disturb the public peace,” remains on the
books. In the past, former public officials and private citizens
have brought a spate of civil libel cases seeking crippling
amounts in damages from media outlets, encouraging self-
censorship. In May 2009, defamation claims were brought
against the publishers of the Daily Graphic and the Daily
Democrat newspapers by the former minister of aviation. The
publishers faced potential payments amounting to $207,000,
but a final verdict had not yet been handed down by the end
of 2010. However, in February 2010, courts dismissed years-
old defamation suits brought against the Daily Guide and the
Daily Dispatch by a member of parliament and a paramount
chief, respectively.

President Mills’ cabinet approved a Right to Information Bill in
November 2009 that would reinforce the constitution’s
guarantee of freedom of information. The minister of
information, John Tia Akologu, affirmed in May 2010 that the
government was committed to passing the measure into law.
Earlier in January, more than 500 people had demonstrated
in the streets of the capital, Accra, to pressure the
government to pass the bill. In spite of this, parliament failed
to bring the bill to a vote during the year.

The surge of election-year harassment of journalists and
overzealousness of police officers that took place in the
previous two years declined substantially in 2010. However,
the police used Section 208, described above, at least twice
during the year. In July, the U.S.-based Committee to Protect
Journalists (CPJ) called on Ghana’s attorney general to drop
criminal charges against the acting editor of JoyFM, Ato
Kwamena Dadzie. He was charged in an attempt to force him
to reveal the station’s sources following a story on a $10
billion housing construction deal between the government
and a South Korean company. The story claimed that the
Ghana Real Estate Developers Association withdrew its
opposition to the deal because its members received death
threats via text messages. The minister of information
dismissed the report as a fabrication and demanded its
retraction.

Page 1 of 2

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8044...



Journalists and photographers continue to be subject to
physical attack on the job. On two separate occasions in
January 2010, photographers from the Daily Guide were
assaulted in court by relatives of defendants whose trials
they were covering. One of the photographers, Emmanuel
Kubi, was also attacked by prison guards and arrested on the
orders of the presiding judge, who detained him in a cell with
criminals who further assaulted him. In June, a photographer
for the Daily Graphic was also attacked in court. In
September, Alexander Afriyea, a radio correspondent for
Nhyira FM, was violently attacked on the job by supporters
of the ruling party. Afriyea was also a candidate in an
upcoming local election. On several occasions, radio stations
were attacked by assailants trying to silence their
programming. On two consecutive days in June, the
privately-owned station North Star was attacked by
members of the ruling party after a discussion program
covered a local ethnic conflict. In September, privately
owned station OTEC FM was stormed by a group of prison
guards protesting coverage of a demonstration they had held
for higher pay.

Dozens of newspapers, including two state-owned dailies,
publish regularly, and there are 27 television stations in
operation. Radio remains the most popular medium, with
more than 150 FM radio stations in operation nationwide, 11
of which are state-run. The first community radio station,
Radio Ada, was launched in 1999 and became a founding
member of the Ghana Community Radio Network. Nine
additional stations have started broadcasting, and several
others have been awarded licenses by the National
Communications Authority (NCA). Community radio stations
have effectively informed citizens in marginalized
communities throughout the country, contributing to
stronger public involvement in local politics. However, the
NCA has been criticized for slow licensing procedures and
bias. Journalists claim that there has been no response to
broadcast license applications from as far back as 2000. Poor
pay and unprofessional conduct, including the fabrication of
highly sensationalist news stories, remain problems.

Use of the internet is growing and remains unrestricted but
access rate remains low at 8.55 percent of the population.
An opposition group is currently suing the government to
prevent it from installing a monitoring device on the
international gateways of mobile telephone providers. The
government argues the device will help minimize loss of
revenue from international calls, but the plaintiffs claim it
could be used to tap into text messages and internet
communications.

Page 2 of 2

9/23/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8044...


