
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Ecuador Freedom of the Press 2012

The media environment in Ecuador became even more polarized in 2011, as

President Rafael Correa continued to disparage the media as “assassins with

ink.” A controversial communications bill, on the table for over a year, had still

not been approved by the legislature at year’s end. This bill would introduce

prior censorship by the state, stricter mandatory licensing of journalists, and

obligatory registration for media outlets with a Communication and Information

Board that would control editorial content. The bill would also weaken

safeguards that guarantee the anonymity of sources. An electoral law that

forbids the media to disseminate any direct or indirect “promotion” that may

influence the public in favor of or against any candidate came under fire in

2011, but had not passed by year’s end. This law would forbid publishing or

transmitting any type of information, including photographs and opinion pieces,

about the electoral process for 48 hours before the voting. Additionally, the

media must abstain from reporting on political campaigns 90 days before the

election. Correa is expected to seek reelection in 2013, and this law will make

it difficult for the news media to cover the campaign and inform citizens about

candidates.

Libel and defamation remain criminal offenses, and there were several highly

publicized actions by Correa during the year. According to the Committee to

Protect Journalists, criminal defamation laws in Ecuador are being

systematically used to punish journalists who are critical to the government.

The most high-profile case was an $80 million libel lawsuit against opinion

editor and columnist Emilio Palacio and the directors of the newspaper that

employed him, El Universo. Correa sued El Universo after it published an

article by Palacio criticizing Correa’s handling of a police uprising in September

2010, which the government called an attempted coup d’état. In July 2011, the

court quickly ruled in favor of the president, but reduced the damage award to

$40 million. The directors of the paper, brothers Carlos, Cesar, and Nicolas

Perez, as well as Palacio, were each sentenced to three years in prison.

Palacio was ordered to pay $10 million of the $40 million award. He left the

country in August 2011, saying that he was being politically persecuted, and

now writes a blog from Miami. The speed in which the judge read the

5,000-page case and produced a 156-page ruling raised questions about the

judicial independence in the case. In another criminal defamation suit, in

October radio journalist Carlos Ignacio Cedeño was sentenced to six months in

prison for airing a program that accused a doctor of stealing medical

equipment from a public hospital. In December, Jaime Mantilla Anderson, an

editor of the newspaper Hoy, was sentenced to three months in prison for a

series of articles without bylines that reported that Correa’s cousin, the

president of the central bank, was influencing the government behind the

scenes.

In a referendum in May, a measure was narrowly approved to create a media

regulatory council. Although it had yet to become law, it did raise the likelihood

of direct censorship and still greater control of the news media. Meanwhile, the

National Communications Council (CONATEL) continued to create licensing

restrictions. CONATEL is still considered to be highly dependent on the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

58
LEGAL
ENVIRONMENT

20
POLITICAL
ENVIRONMENT

24
ECONOMIC
ENVIRONMENT

14

Ecuador

Ecuador | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ecuador

1 of 3 10/18/2012 10:16 AM



government, with four of six members answering directly to the president, and

thus often subject to government influence. In August 2011, CONATEL

cancelled Telesangay TV’s license, apparently due to its opposition to the

Correa’s government. Additionally, the Telecommunications Superintendent

(SUPERTEL) took legal action against seven radio stations in September 2011

for broadcasting programs promoting freedom of expression and allegedly

failing to notify SUPERTEL of its intent to air these programs. These sanctions

were later dismissed after SUPERTEL admitted that it did not find any sound

arguments to substantiate its allegations and therefore decided not to take the

case forward.

Cases of censorship also continued to occur, though not to the extent seen in

2010. A journalist for a newspaper in Machala had an opinion piece censored

because the newspaper wished to avoid legal trouble. Because of the

increased crackdown on the media, cases like this also lead to self-censorship,

as journalists and newspapers alike fear legal issues similar to the El Universo

case, and therefore do not publish critical articles. Two radio journalists

resigned from their positions from Radio Satelital as a result of being

pressured to “tone down their rhetoric.” According to a, self-censorship has

become more acute. Despite these types of report on the media in Ecuador

from the Inter-American Press Association pressures, some journalists

continue to push the limits in their reporting. Jose Cadena was accused of

damaging the image and honor or Orlando Grefa, a local prefect in September

2010. Though the lawsuit is at a standstill, Cadena continued to report on

critical issues.

In December, a working group of the Organization of American States (OAS)

studying the operations of the Inter-American Commission on Human Rights

(IACHR) submitted a report that included three recommendations introduced by

Ecuador that would effectively marginalize the office of the special rapporteur

for freedom of expression. The special rapporteur issues alerts calling attention

to incidents of infringement of press freedom throughout the Americas,

including several in Ecuador during Correa’s presidency. The working group’s

recommendations would result in a severe budget cut for the special

rapporteur’s office; eliminate its annual country-by-country report on freedom

of expression in the Americas, reducing it to merely a chapter in a larger

IACHR report; and create a code of conduct governing the office’s operations,

which would severely limit its independence. This action has implications not

only for monitoring press freedom in Ecuador, but throughout the Americas,

and has been criticized by Ecuadorian and international press watchdog

organizations. At year’s end, the recommendations were headed for a debate

and a subsequent vote in the OAS.

Attacks on journalists and media houses continue to rise. In 2011,

Fundamedios, the national press freedom watchdog organization, cited nearly

150 incidents of aggression (physical, verbal, and legal) against the media by

authorities as well as by ordinary citizens, an increase on the previous year.

For example, in May a news crew from Ecuavisa TV attempted to film outside

of the ruling party’s headquarters, but was prevented from doing so by police

officers who claimed that they had orders to stop filming of the building while a

meeting was being held. Also in May, two camera operators from state-owned

television stations were attacked and had their cameras destroyed by an

individual while covering an operation to control the sale of alcoholic drinks. In

June, Tony Quishpe, a cameraman for Teleamazonas, was attacked by a mob

with sticks and stones during a police drug raid in Guayaquil.

Journalists and advocates also were the subject of targeted threats. Juan

Alcivar, a correspondent for the daily La Hora in La Concordia, received

numerous telephone death threats starting in June 2011 for reporting on a

power struggle among local authorities. In November, journalist Christian Zurita

of El Universo was drugged while doing paperwork early in the morning at the

Social Security Institute building. Doctors speculated that Zurita had been given

a substance known as scopolamine; the perpetrators and possible motive for

the attack were not clear. Cesar Ricaurte, executive director of Fundamedios,

started receiving death threats after his group presented a report on press

freedom violations to the IACHR in Washington, D.C., in October. The same

month, Juan Carlos Caldero, journalist and coauthor of the controversial book

Ecuador | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ecuador

2 of 3 10/18/2012 10:16 AM



Big Brother, received threatening phone calls likely resulting from his lawsuit

against Correa for “moral damages.”

The majority of media outlets, both print and broadcast, are privately owned.

However, the government controls—directly or indirectly—20 outlets, including

six television and cable stations, five radio stations, three newspapers, four

magazines, and a news agency. Twelve of the outlets under government

control had been private until the 2008 financial crisis, when the state took

ownership of them to settle their parent company’s debt from bankruptcy. By

law, the government was required to promptly divest itself of the companies,

but after more than three years, it has not done so. Those private media

outlets not under government influence tend to have combative relationships

with the government. Nevertheless, private television and radio stations are

required by law to disseminate official government messages and programs for

up to one hour a day. These cadenas—official statements spontaneously

broadcast on television and radio that preempt regular programming—are used

by the government to promote its own agenda. Between 2007 and May 2011,

according to a report by the World Association of Newspapers and News

Publishers (WAN-IFRA), there were 1,025 cadenas broadcast in Ecuador.

The government is also the country’s largest advertiser, which gives it further

influence over privately owned media. Public advertising is equitably distributed

between private and public TV stations, according to a study by the

nongovernmental organization Participación Ciudadana. In October, the

communications director for the municipality of Loja threatened to withdraw all

municipal advertising from the radio station Radio Satelital if it did not cut an

interview with a city council member.

An antimonopoly law passed in July 2011 threatens to further weaken media

organizations. It stipulates that individuals who own a 6 percent or larger stake

in a media company or financial institution must transfer assets they have in

other companies by July 13, 2012. Under the law, both media moguls and

banking chiefs would not be able to diversify their investments by holding

assets in other sectors. This is likely to discourage investment in private media

and result in the closure of some media outlets.

The internet is accessed by about 31 percent of the population in 2011, with

most users living in urban areas, and there are no reported restrictions on

access.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Ecuador | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ecuador

3 of 3 10/18/2012 10:16 AM


